Мярката е, за да не се резервира спекулативно капацитет в нея и след това да се продава на реални инвеститори

Инвеститорите в съоръжения за съхранение на електроенергия да заплащат депозит 50 хил. лв. за всеки мегават от мощността, която ще бъде присъединена към електропреносната или електроразпределителната мрежа. Това предвиждат промени в Наредбата за присъединяване на обекти към електрическите мрежи, които бяха обсъждани на открито заседание в Комисията за енергийно и водно регулиране. 

Целта на въвеждането на подобна гаранция, каквато има за присъединяването на производители на електроенергия от ВЕИ, е да не се допусне спекулативно запазване на капацитет в мрежите от лица, които нямат реален инвеститорски интерес, а целят единствено блокиране на капацитета за присъединяване към електрическите мрежи, който впоследствие да бъде възмездно прехвърлен на лица с действителни инвестиционни намерения.

Мярката с гаранцията беше обявена от председателя на КЕВР Иван Иванов на проведена дискусия в ресорната парламентарна комисия за отстраняване на потенциалните проблеми пред реализацията на финансирания с 1,2 млрд. лв. проект ReStore по Плана за възстановяване и устойчивост. Проектът предвижда изграждане на батерии за съхранение на електроенергия с използваема мощност 3000 мегаватчаса.

Сумата 50 хил. лв. за всеки мегават ще е дължима при получаване на становище от мрежовия оператор за присъединяване на обекта за съхранение на електроенергия и може да е както банкова гаранция, така и паричен депозит, се предвижда в промените. Ако в тримесечен срок от издаването на становището, инвеститорът не внесе исканата сума, становището става невалидно. В случай на присъединяване на обекта, сумата ще се връща на дружеството-инвеститор. Ако гаранцията е учредена, но инвеститорът не подаде заявление за сключване на предварителен договор за присъединяване, но мрежовият оператор е правил разходи за осигуряване на достъп на обекта до енергийната система, преносното или разпределителното дружество ще има правото да си приспадне от гаранцията извършените разходи.

В проекта на КЕВР са предложени и изменения, с които допълнително се облекчава процедурата по проучване на условията и начина на присъединяване на обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници. С допълнения на някои от текстове се уреждат отношенията между лицата, подали искане за проучване и/или за присъединяване на обекти, и мрежовите оператори, както и между самите оператори на електрически мрежи.

Предложените промени  удължават сроковете за изготвяне на екооценки на проектите или възможност да се прецени към кой момент да се сключат договорите за учредяване на право на строеж. Очакванията са така да се повиши инвеститорския интерес и да се постигнат националните цели за дела на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на страната.

Голяма част от участниците в общественото обсъждане подкрепиха принципно предложените промени. Според ЕСО с тях се възпрепятстват опити за спекулативно запазване на мрежови капацитет от лица без реален инвеститорски интерес. Съгласие изразиха и от „Електроразпределителни мрежи Запад", които подчертаха, че комисията е отчела предложенията на всички мрежови оператори.

Бележки направиха Асоциация за производство, съхранение и търговия с електроенергия и Асоциация свободен енергиен пазар, според които новите текстове може да бъдат оспорени в съда на основание, че за промените в Наредбата са необходими законодателни изменения.

 В отговор на поставените въпроси ръководителят на работната група Пламен Младеновски, директор на дирекция „Електроенергетика и топлоенергетика", подчерта, че въвеждането на депозит за инвеститорите е напълно обосновано и е в правомощията на комисията.  Според Младеновски основателността на промените се потвърждава от практиката отделни лица да заобикалят изискванията на ЗЕВИ като фиктивно резервират капацитет за батерии, за което досега не бяха необходими гаранции, без дори да разполагат с подходящ терен и след това капацитетът да се препродава на други инвеститори.

В резултат на това осигуреният нов капацитет в резултат на инвестиции на мрежовите компании много бързо се резервира, без да има сериозни инвестиционни намерения. Целта на комисията е с промените подобни спекулативни практики да бъдат пресечени. Младеновски допълни, че докато основната цел на промените в ЗЕВИ е била чрез въвеждането на депозит да се отпушат мрежовите капацитети, стремежът на промените в Наредба №6 е да не се блокира капацитета на мрежите.

Председателят  доц. Иван Иванов подчерта, че промените в Наредба №6 се извършват в спешен порядък с оглед на избягване на опити за злоупотреби. КЕВР се стреми да насърчи инвеститорския интерес към производството на енергия от ВЕИ - с предлаганите промени се облекчават административните процедури при учредяване на вещни права, дава се възможност в по-кратки срокове да се направят инвестиции и развитие в производството на енергия от ВЕИ. Той опроверга твърдението, че въвежданият депозит от 50 000 лв. за мегават за система за съхранение на енергия ще отблъсне инвеститорите. Причината за въвеждане на депозита е да бъдат разграничени реалните от мнимите инвеститори, защото изграждането на обекти за производство на енергия и на обекти за съхранение на енергия изисква сериозни инвестиции.

„Нашата цел е да изчистим сектора от злоупотреби, които не допринасят за развитието на българската енергетика. Стремежът ни е да се създадат възможности сериозните инвеститори да реализират заявените си намерения и да равнопоставим различните типове енергийни обекти", заяви в заключение доц.Иван Иванов.

Решението на КЕВР за приемане на изменения и допълнения в Наредба №6 предстои да бъде взето на закрито заседание на 19.09.2024 г., след което нормативният акт ще бъде изпратен за обнародване в „Държавен вестник".