За по-малко от два месеца – от края на юли до средата на септември, в рамките на контролната кампания на НАП по Черноморието, фискалните инспектори са проверили близо 4100 търговски обекта – предимно заведения за хранене, дискотеки, барове, атракциони, магазини за хранителни стоки и др., съобщават от пресцентъра на НАП.
Служителите на приходната агенция са съставили над 1000 акта за нарушения, като най-честите са за неиздаване на фискален бон и разминаване между сумите, маркирани на касовия апарат, и наличностите в касата. В 60 от проверените търговски обекти е липсвало фискално устройство.
В рамките на проверките, фискалните инспектори са приложили способът „таен клиент", осъществявали са тайни и явни наблюдения, при които за определен период от време са проследявали продажбите и са сравнявали резултатите с предходни периоди. Служителите на НАП са проверявали също и дали сезонните работници имат договори, регистрирани в НАП, както и дали работодателите им ги осигуряват на реалното им възнаграждение.
В повечето от контролните действия са се включили и публични изпълнители, както и екипи от други институции: Агенция „Митници", МВР, Министерството на туризма, БАБХ, РЗИ, Комисията за защита на потребителите, БИМ и ИА „Автомобилна администрация".
Съвместните екипи от фискални инспектори и публични изпълнители са посетили над 430 търговски обекта с просрочени задължения към бюджета. С цел пълно или частично погасяване на дълговете, са иззети сумите, налични в касите на длъжниците, на обща стойност над 149 хил. лв. Предприети са и допълнителни действия и мерки за обезпечаване и събиране на задълженията на
проверените лица, като в резултат на това в бюджета са постъпи суми в размер
на над 1 млн. лв. Много от собствениците на търговски обекти, които са били
санкционирани за неиздаване на касови бележки или за разлики в касовите
наличности, са предпочели да не обжалват наложените актове, а да ги заплатят в
14-дневен срок.
По този начин те са се възползвали от законовата възможност да
внесат с 20% по-малко от стойността на наложена санкция.
В случай че потребител не получи фискален бон при заплащането на стока
или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на
касова бележка.
Промяната в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.) цели
засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната
конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.