До дни публикуват за обществено обсъждане първата процедура, която е за 10 млн. лв.

С 92 млн. лв. европейско финансиране в България ще се изграждат зарядни станции за коли на ток и на водород. До дни министерството на транспорта ще публикува за обществено обсъждане насоки за кандидатстване за изграждане на станциите. Финансирането е от оперативна програма “Транспортна свързаност”.

       С 42,4 млн. лв. ще се финансира изграждането на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства по основната и разширената трансевропейска транспортна мрежа.

49,6 млн. лв. е европейското финансиране на инфраструктурата за зареждане с алтернативни горива в пристанищата - морски и тези по река Дунав.

Първата процедура ще е за 10 млн. лв., като с тях ще бъде тестван интересът на бизнеса към изграждането на зарядни станции. У нас няма особен опит в изграждането на такива за зареждане с алтернативни горива.

Предвижда се финансирането да е сегментирано. Най-малък ще е делът на безвъзмездната помощ за големите компании, повече ще получат средните фирми, а най-висок дял, но не повече от 50% ще е за микро- и малките предприятия.

Станциите трябва да са разположени на самaта трансевропейска мрежа, независимо дали е на магистрала, или първокласен път. Другото условие за локацията е да е разположена на до 3 км от най-близкия изход на пътя от TEN-T мрежата. Станциите може да са разположени във всички региони освен в Югозападния регион, който обхваща областите Благоевград, Кюстендил, Перник, София-област и София-град, тъй като това е регион в преход.

Това означава, че бизнесът може да кандидатства за до 50% европейско финансиране, ако станциите са на магистрала “Хемус”, на пътищата Русе-Велико Търново, Видин-София, магистралите “Тракия” и “Марица”.

Ако обаче има намерение за изграждане на зарядна станция на магистрала “Струма”, няма да получи нито евроцент, въпреки че тя е в основната трансевропейска мрежа. Целият аутобан попада в Югозападния регион, който по европейските статистически критерии е в преход. Региони в преход са онези, в който БВП на глава от населението е между 75 и 100% от средната стойност за Европейския съюз. За нашия Югозападен регион това се получава заради присъствието в него на София и този факт отдавна буди негодувание сред местните власти и населението на Югозапада. Отдавна се настоява София да се извади в отделен регион, за да не спира инвестициите в останалите области. Заради тази механична статистика сега и “Струма” ще остане извън финансирането с евросредства на зарядни станции.

При процедурата, която ще бъде обявена за обществено обсъждане до дни, допустими са разходите за зарядни центрове за лекотоварни и тежкотоварни електрически превозни средства. Допустими са също средствата за адаптирането на земя или път, инсталационните разходи, разходите за разрешителни, инвестиционните разходи и разходите за производство на електроенергия от възобновяеми източници.

Очаква се до началото на ноември 2024 г. да бъде обявена първата процедура на стойност 10 млн. лева. По голям проект от мрежа от 250 зарядни станции работи и Електроенергийният системен оператор. Финансирането е по плана за възстановяване. Планирано е изграждането на 11 водородни зарядни станции на входящите гранични артерии, свързващи България с Румъния, Гърция, Сърбия, Турция и Северна Македония, както и в градовете София, Пловдив, Стара Загора, Велико Търново, Варна и Бургас.