- Това е ръст от 11% спрямо миналата година
- 50 млн. лв. годишно са преките данъците, които компанията внася в бюджета
2,68 млрд. лв. е общият принос от дейността на "Лидл България" към икономиката на страната за 2023 г. Това е ръст от 11% спрямо предходната година, когато икономическият принос на германската верига у нас е бил на стойност от 2,42 млрд. лв.
За последните няколко години веригата периодично споделя данни за оценката на своята дейност върху икономиката и обществото. За първи път обаче тази година "Лидл България" обедини данните в един общ доклад и представи резултатите за периода 2022-2023 г. Въпросният доклад е изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Той бе представен през 2020 г. за първи път по случай десетата годишнина на Lidl в България.
„Преди 14 години на 25 ноември отворихме първите 14 магазина в България. Днес заставаме пред вас със задължението си да бъдем прозрачни, да споделим какво правим, самите ние не сме предполагали, че ефектът от нашата дейност ще бъде толкова многопластов и в такава широка география. Това, което Лидл прави в България, доказва много важна теза според нас, а именно, че силната, работещата икономика има абсолютно пряка връзка с това колко пълноценен, качествен живот може да води населението. Тази пряка връзка за нас е много важна, защото тя е свързана с развитието на гражданското общество, с позициите, които ние всички заемаме" , каза Миленa Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България". Компанията е и един от най-големите данъкоплатци в страната - 50 млн. лв. годишно са преките данъците, които внасят в бюджета.
Драгийска сподели, че към момента има 134 магазина в страната, разположени в 58 града. Служителите надхвърлят 4000, като веригата разполага и с 2 логистични бази. За сравнение само с година по-рано, числата са били следните - 125 магазина в 54 града с 3876 служители.
Чрез социално-отговорни инициативи, дарения и спонсорства, компанията подпомага развитието на общностите и допринася за един по-качествен и пълноценен начин на живот на хората. И цифрите го доказват. За периода 2022-2023 г. са проведени 79 инициативи, вложени са 2,15 млн. лв., а хората, до които е достигнала социалната-отговорност на компанията са близо 500 000.
"Когато преди повече от 4 години стартира партньорството ни с "Лидл България", видяхме един добър шанс да илюстрираме целия процес на създаване на стойност в един отрязък от българската икономика, през историята на една голяма компания, която обаче е свързана със хиляди други стопански играчи. Предизвикателството беше как да сложим число на тези отношения. Трудно е да кажеш колко точно стойност стои зад тази свързаност и верига на взаимоотношения", каза Лъчезар Богданов, главен икономист в ИПИ.
По оценки, българските стоки, които са се предлагали за 2023 г. от компанията са на стойност от 918 млн. лв., което е ръст от 48% спрямо 2021 г., когато стоките са възлизали на 620 млн. лв. Ръст има и в направените инвестиции. За миналата година са направени такива за 250 млн. лв., с 123% повече спрямо 2021 г. За услуги от "Лидл България" са дали 195 млн. лв. тази година, 165 млн. лв. за миналата и 139 млн. лв. за 2021 г. 45% е ръстът и в дадените пари за заплати. 102 млн. лв. миналата година на 71 млн. лв. през 2021 г.
Всеки разход, който компанията реализира в страната, създава след себе си допълнително търсене в икономиката, като по този начин се генерира т. нар. непреки ефекти от дейността на компанията.
Богданов поясни, че дадените средства за непреки ефекти за миналата година възлизат на 1,185 млрд. лв. За 2022 г. са били 1,082 млрд., а за 2021 - 670 млн. лв.
"Лидл България" наложи на българския пазар и продължава да утвърждава бизнес култура на отговорно поведение, което способства за повишаване на конкуренцията и за създаване на по-добри условия за потребителите. Оценяваме високо социално-отговорното поведение на компанията и проектите, по които работи в полза на обществото в областта на здравеопазването, образованието и екологията. Вярвам, че със своите стратегии и ангажименти компанията ще продължи да оказва осезаемо влияние върху развитието на икономическата и социалната среда в България и да подкрепя потребителите и българските производители", коментира и зам.-министърът на икономиката Давид Сукалински.