Кабинетът прие в сряда пътна карта, според която магистрала “Струма” ще бъде довършена окончателно през 2031 г. Последният участък обаче няма да е точно магистрала, а скоростен път с ширина 10 метра и половина, по който превозните средства ще се движат двупосочно върху две ленти. Няма да има аварийна, но през определено разстояние

ще има малки “джобове”,

за да отбиват там аварирали коли или при друга нужда.

Сегашният път с колчетата през Кресненското дефиле ще бъде основно ремонтиран, но няма да се използва за движение в обратна на новото платно посока, каквито планове се чертаеха. В документите за ремонта и свързаните с него екодоклади изрично ще бъде отбелязано, че този път ще остане локален и

няма да се използва като западно платно

на магистрала “Струма”, пише в решението.

Всичко това е на практика вариантът, за който настояваха еколозите и го разглеждаха като възможен компромис, ако не се намерят милиарди за огромен 22-километров тунел през планината.

Пътната карта всъщност е разработена в сътрудничество с Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле”, която чрез една или друга своя организация непрекъснато обжалва процедурите за довършване на магистрала “Струма”. Мотивите им винаги се свеждат до това, че в дефилето има защитени животински видове, сред които костенурки и змии, които трябва да се опазят, независимо че новото платно няма да се изгражда там, а приблизително 20 километра на изток. В самото решение на кабинета се казва, че съвместното разработване на пътната карта е станало по препоръка на Бернската конвенция.

За изграждането на отсечката от “Струма” източно от Кресненското дефиле - т.нар. Източен вариант 10.50,

вече бе сключен договор още през 2019 г.

Това е 27-километрово трасе, като проектът включва 4,6-километров обход на град Кресна и 18 километра нов път с 18 виадукта, 5 тунела и 1 мост. Всичко бе разделено на две равни части, за да се работи паралелно, като търговете спечелиха обединение между ГБС и португалска фирма и консорциум около “Грома Холд”. Поръчката бе за 1,2 млрд. евро, осигурени от оперативните програми, но договорът се изпълнява под условие, че строителните работи ще стартират, когато се получат необходимите разрешения.

Рехабилитацията и предприемането на екологични мерки по сегашния път през Кресненското дефиле ще започнат едва когато новото платно бъде готово.

Изпълнението на пътната карта ще се контролира от постоянно действаща експертна група, чийто шеф ще е вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов. В нея освен ангажираните министерства и агенции ще участват и представители на Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле”.