Изчаква се да изтече срокът за обжалвания от 10 дни, след това подписват договора

1,108 млрд. лв. от плана за възстановяване ще бъдат спасени, след като стана ясно, че френската компания “Алстом” ще достави 35-те нови електрически мотриси. Новината съобщи вицепремиерът Гроздан Караджов по време на парламентарния контрол в петък.

Крайният срок за усвояване на средствата е до август 2026 г.

и затова бе почти сигурно, че няма производител, който да успее да достави влаковете. От “Алстом” обаче обявили, че ще могат да се справят с поставения срок. “Изчаква се да изтекат 10-те дни за обжалване, ако няма такова, компанията ще бъде поканена за подписване на договор”, заяви Караджов.

По отношение на финансирането той обясни, че Европейската комисия проявила гъвкавост и потвърдила, че всички композиции, които бъдат изпълнени до края на август 2026 г., ще бъдат напълно платени по плана за възстановяване, а останалите - с бюджетни средства.

Поръчката за 35-те нови влака пропадаше многократно. Първоначално през май миналата година за изпълнител бе избрана полската “Щадлер” с предложена цена от 642,5 млн. лв. Изненадващо месец по-късно компанията се отказа от договора, както и от доставката на 7 двуетажни влака.

След това Министерството на транспорта избра полската “Песа”, която бе класирана на второ място, но третият кандидат обжалва.

Стигна се до Върховния административен съд, където предният министър на транспорта Красимира Стоянова лично се яви на заседанието и поиска жалбата да бъде отхвърлена. Предвид срока за усвояване на средствата обаче от ведомството обясниха, че ще прекратят търга.

В началото на декември по време на обсъждането на новия национален договор за превоз на пътници Стоянова коментира,

че няма производител, който да успее да осигури влаковете за толкова кратко време

Сега Караджов обаче каза, че още от първия му ден в Министерството на транспорта се е заел с инвестиционните проекти по плана за възстановяване, в които е и този за новите мотриси.

“Получи се закъснение, защото през декември, когато съдът е взел решение да отмени досегашната работа за избор на изпълнител, всичко се връща в началната фаза. Така се изисква изрично да бъдат посочени доказателства за това дали е възможно да бъде изпълнена поръчката в срока, за който е била обявена”, обясни Караджов.

Такива доказателства обаче липсвали, затова от транспортното министерство веднага изпратили въпроси към кандидатите, избрани да доставят влаковете. Първоначално получили кратки и лаконични отговори, но когато им били изпратени втори път по-подробни въпроси, от “Алстом” потвърдила готовност да доставят влаковете в срок.