Задава се пети опит за концесиониране на летище Пловдив. Министърът на транспорта Гроздан Караджов обяви намерението по време на среща с авиационната индустрия в понеделник.
"В авиацията ни трябва да има повече бизнес и по-малко държава. Привърженик съм на идеята авиационният бизнес да поеме управлението на летище Пловдив
и да инвестира в развитието му
не само като гражданско, но и като летище за карго полети. Предстои да бъдат направени концесионни анализи по отношение на процедурата със съответните изводи и препоръки", е заявил министърът.
Летищата в България трябва да се предоставят на концесия, какъвто е европейският опит, а не да се издържат от държавата, убеден е той.
От петте международни летища в България само пловдивското не е концесионирано, и то не заради нежелание на държавата, а заради липса на кандидати.
Първият опит беше през 2011 г., като концесията беше за карго терминал. А за самата процедура се говори и пише от 2009 г.
В края на 2016 г. правителството одобри даването на концесия на цялото летище, но нямаше кандидати.
Най-сериозният опит бе през 2018 г., когато
се търсеше концесионер за 35 години
Тогава на първо място беше класиран консорциум между китайската компания "Хайнан груп" и "Пловдив Еърпорт инвест", който предложи инвестиции за 79 млн. долара. Втори бе класиран консорциум, в който партнираха "Тракия икономическа зона" и ПИМК, а обявената от тях инвестиция беше за 65,5 млн. долара. Тогава пловдивските медии писаха, че представител на спечелилия консорциум е Асен Василев.
Скоро след обявяването на класирането при падане от високо в Прованс, Южна Франция, загина президентът на китайският конгломерат "Хайнан еърпорт груп" (Hainan Airport Group), Ван Цзян. Десетина дни
след това трагично събитие китайците отказаха
да подпишат договора
Процедурата беше прекратена на 10 октомври същата година.
Последният опит беше през февруари 2020 г., когато бе стартирана процедурата при тогавашния министър на транспорта Росен Желязков. Но месец след това пандемията от COVID-19 приземи самолетите и обезлюди летищата навсякъде по света. Възстановяването на авиацията отне години. Въпреки удължаването на тази процедура, кандидати не се появиха и през октомври тя беше прекратена.
По време на срещата с авиоиндустрията Караджов обяви, че важна политика за екипа му е облекчаването на административните тежести за бизнеса. "В ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" се
работи по дигитализиране на всички
административни услуги
и скоро този процес ще бъде завършен. Авиацията е динамичен сектор и спестяването на време и средства е от съществено значение за развитието му", отбеляза министърът.
Обучението на кадри в авиацията, инфраструктурата и организацията на достъп до перона в северния район на летище София, изготвянето на законодателна рамка за дроновете, развитието на малките летища и др. са обсъдени още на срещата.