В Нидерландия вече е взето решение за преустройство на бивша голяма фабрика, Белгия и Германия тръгват по подобен път
Доскоро изглеждаше невъзможно, но сега вече се превръща в реалност - автомобилни заводи в Европа се превръщат във фабрики за производство на оръжие. В Борн, Нидерландия, вече е взето решение за преобразуване на някогашната голяма фабрика и изглежда, че наскоро спрелият завод на Audi в Брюксел, както и някои предприятия на VW в Германия ще последват същия път на военизиране.
Европейската автомобилна индустрия преминава през огромна криза. Продажбите в Китай се сринаха, президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи 25-процентни мита върху вноса на всички модели, които не се произвеждат в САЩ,
а европейските клиенти отказват да купуват скъпите електрически коли
Поради всичко това европейската автомобилна индустрия много скоро може да има голям излишен капацитет, а последствията ще бъдат масовото затваряне на заводи и вече започналите съкращения на работници.
Почти всички европейски производители имаха относително лоша година, но нито една толкова лоша като Audi. Оборотът на премиум марката спада с 8%, броят на продадените коли - с 12%, а нетната печалба - с една трета.

Маржът на оперативната печалба падна до 4,6 процента, което е доста лошо. Това сведе някога печелившата машина на Volkswagen Group до проблемно дете, което ще трябва да съкрати още 7500 души в Германия, за да държи ситуацията под контрол. Това число не включва 3000 служители, които загубиха работата си тази година поради затварянето на фабриката на Audi в Брюксел, която сега може да последва нидерландския пример.
Преди около година
последните автомобили слязоха от производствената линия
на завода VDL Nedcar в нидерландския град Борн. По време на златните дни на тази фабрика там са работили 9000 души и са произвеждани повече от 200 000 автомобила годишно. Сглобявани са модели на Volvo, Mitsubishi, Smart, а през последните десет години на Mini и BMW.
Наскоро беше решено, че фабриката в Борн след почти 60 години вече няма да произвежда автомобили, а оръжия за нидерландската армия. Мястото се преустройва частично във фабрика за оръжия, която ще се използва от няколко компании за изграждане на военни превозни средства и дронове. Според нидерландския министър на отбраната Рубен Брекелманс “инвестициите в европейската и националната отбранителна индустрия сега са от решаващо значение”.
Белгийският му колега Тео Франкен се надява подобен сценарий да бъде приложен и за Audi Brussels. Фабриката спря работа в края на февруари тази година
и все още не е намерен купувач за нея
Китайският Nio бе в играта известно време, но това се оказа задънена улица, защото Белгия е твърде скъпа за китайците поради високата цена на труда. Франкен доведе делегация от военната индустрия във фабриката и след това описа посещението като “отлична обиколка с голям интерес от нашата отбранителна индустрия”. Производство, подобно на това в Борн, също се обмисля за фабриката.
Заводите в Германия също биха могли да следват подобен път, тъй като Европа планира да започне яко въоръжаване поради заплахите от Русия, несигурното бъдеще на алианса НАТО и все по-враждебните послания от Доналд Тръмп от другата страна на Атлантика.

“Фабриката на Volkswagen в германския град Оснабрюк би била подходяща за преустройство във военно производство”, казва изпълнителният директор на големия германски производител на оръжия Rheinmetall. Този завод в миналото е произвеждал VW Golf Cabrio, Tiguan и Arteon, Porsche Boxster, Cayman и Cayenne, Skoda Fabia и Karoq,
а в бъдеще може да произвежда и танкове
Това е тъжната истина за европейската автомобилна индустрия и настоящата геополитическа ситуация, която е на прага на нова “студена война”.