Сърбин от Германия иска да се качи на Килиманджаро с новата кола
“Какво има в упътването към всяко Yugo? Разписание на автобусите”.
“Кое е най-доброто в едно Yugo? Че има отопление на задното стъкло, за да не ти замръзват ръцете, докато го буташ”.
Това са само два от вицовете за легендарния модел от миналия век от социалистическа Югославия Yugo, чието истинско първо име и Zastava Koral.
Сега Yugo се опитва да възкръсне.
“Това, което Dacia може, може и Yugo”, е мотото на хората зад планираното завръщане на Yugo, което няма нищо общо с марката “Застава”. Сърбинът Александър Биелич, който има бизнес предимно в Германия, е предприемач, работил дълго време в автомобилната индустрия, е мозъкът зад възраждането на Yugo. Той привлича дизайнера Дарко Марчета да начертае линиите на новото Yugo.
Първите изображения ясно показват, че Yugo залага на ретро вид. Новото творение изглежда подобно на оригиналното Yugo, което
се произвеждаше във фабриката на Zastava в бивша Югославия до 2008 г.
Няколко неща, изглежда, са вдъхновени от други донякъде ретро изглеждащи модели, но като цяло новото Yugo изглежда доста добре.

Очакваше се наследникът на югославското Yugo да бъде електрически автомобил, както повечето ретро модели в момента. Това обаче не е така. Колата ще бъде бензинова, което следва да намали разходите, защото
колата трябва да е суперевтина
Yugo, което сега е и името на възродената марка, а не само на модела, може да използва съществуваща платформа от утвърден производител на автомобили, въпреки че все още нищо не се знае.

Премиерата на възродения автомобил е планирана за 2027 г., но Yugo иска да тръгне по пътя на завръщането си, като покаже прототип следващата година. След това Биелич иска да стигне чак до Килиманджаро със своето творение. Това ще е добър тест за новото Yugo.
Югославският производител на автомобили Zastava пусна Yugo през 1980 г., когато Сърбия бе част от Югославия. Подобно на повечето модели на Zastava и тази кола е заимствана от Fiat. По отношение на двигателя всичко е много скромно, с четирицилиндрови мотори с мощност от 45 до 65 к.с., с работен обем от 0,9 до 1,3 литра.
Първият екземпляр е направен през 1977 г. и е копие на Fiat 127. Италианската кола обаче се прави по балкански и социалистически начин, като една бройка се сглобява за малко повече от 24 часа.
Автомобилът е по-къс от Fiat 127 и това прави влизането към задната седалка
през някоя от двете предни врати доста трудно.
Интериорът е тапициран с нискокачествен материал, който е сравняван с хавлия. Колата ускорява от 0 до 100 км/ч за 20 секунди.
Повечето автомобили издържат до пробег от около едва 50 хиляди километра, като на собствениците
им се налага да сменят съединителя поне 2-3 пъти
през този период.
0,9-литровият двигател определено се задъхва, ако в колата има повече от двама пътници или катери баир, а уплътненията на стъклата са такива, че в много от купетата влиза вода.
Старото Yugo се продаваше дори и в Америка. През 1985 г. с базовата си цена от 3990 долара моделът е с над 1000 долара по-евтин от всяка друга нова кола в САЩ тогава. Стандартно оборудване на Yugo Florida включва чистачка и отопление на задното стъкло, светещ индикатор за бензина, запалка и резервна гума. Предлагат се и няколко опции като климатик, стерео уредба, прозрачен люк, декоративни тасове и допълнителен багажник на покрива.
В крайна сметка югославяните успяват да лансират повече от 140 000 коли зад океана.
Въпреки това, Zastava Yugo
вероятно е най-подиграваният автомобил, продаван официално на пазара в САЩ
Югославското мини е обект на безброй вицове и пренебрежително отношение от страна на американците. И не само.

И до днес на запад от Югославия Yugo е наричана “най-лошата кола, произведена някога”.
Дано тази слава на югославската легенда, която все още може да видите по пътищата на западната ни съседка, не изпързаля добрите намерения на възродения модел.
В свят с големи и скъпи нови електромобили, пълен до ръба с всевъзможни джаджи и масивни екрани, може пък евтина и забавна кола като новото Yugo да е точно това, от което светът има нужда.