Имотният бум от последните 2-3 години далеч не обхваща само жилищата, а и търговските площи, чиито наеми и продажни цени растат.

Само през 2024 г. средният наем за всички видове магазини в България се е увеличил с 15%, независимо дали се намират в молове, ритейл центрове, или в партерни етажи. Този ръст е съизмерим с поскъпването на жилищата, което според последните данни на НСИ е 16,5%. 

Видимо моловете са преболедували пандемията, по чието време много търговци освобождаваха помещения. От 2022 г. празните площи в най-големите търговски центрове намаляха - те са 5-6%.

Според Colliers International средното ниво на незаетите площи в София е 3% и е съизмеримо с най-големия разцвет на тези проекти преди десетилетие. А

наемите са на най-високото си равнище от 5 години насам

В началото на 2024 г. бяха средно 39 евро на квадратен метър, в момента са вече 45 евро. Тези стойности са в София, в останалите по-големи градове са малко по-ниски, но тенденцията е същата. 

Нови молове обаче не се строят от десетилетие за разлика от ритейл паркове. Първите се появиха при пандемията и за кратко станаха 38, като тук не влизат тези с площ под 5000 кв. метра.

Общата площ на ритейл парковете е 474 500 квадратни метра, което все още е почти наполовина на моловете - 811 хиляди кв. метра.

Вече няма средно голямо населено място у нас без търговски парк, а в по-големите градове има по два, три и повече. В Северозападна България например никога не е имало молове, но миналата година се появи  ритейл парк.  

Извън тях в столицата в момента се отдават под наем около 800 помещения, подходящи за магазини, но цените са доста високи. Например на уличка в “Красна поляна” се дава под наем магазин срещу 1500 лв. месечно за помещение от 15 кв. метра.  За локации в центъра на София пък

наемът стига и до 8-10 хиляди евро месечно

Според експерти този бум на цените на търговските площи все още не означава, че българинът се е втурнал да пазарува.

По-скоро на този пазар тече преструктуриране, при което онова, което пандемията разбърка, постепенно идва на мястото си. 

Добър пример е столичният булевард “Витоша”.

Там средният наем се е увеличил през последната година, за да достигне 58 евро на квадратен метър не само на булеварда, а и в околните улички.

През 2021 г. модните бутици и заведенията по булеварда бяха с по 24% дял от всички площи, а останалото бе заето от магазинчета за бързооборотни стоки и кафенета.

В края на 2024 г.

магазините, и то предимно на луксозни модни брандове, вече заемат 33%

от площите, а заведенията си остават с 24%. 

Изглежда, не е далеч времето, когато “Витошка” ще върне облика си от времето, преди под нея да се прокара метрото – място за покупка на по-луксозни дрехи, а не място за ресторанти и кафенета.

Аналогично преструктуриране тече и из моловете и ритейл парковете. Наемите в парковете бяха 10-12 евро на квадратен метър преди 3 години, сега са вече 15 евро, като на места стигат и до 20 евро. Това привлича дискаунтъри или търговци, които предлагат дрехи, мебели, електроника и обзавеждане в по-ниския ценови клас.

Съответно в моловете отиват предимно по-скъпите брандове, а най-луксозните се настаняват на утвърдени търговски улици в центровете на градовете.