Заради кризата и високите цени на дизела и бензина българинът започва да има все по-голямо доверие към хибридните автомобили, установи проверка на “24 часа”.
Търсят се най-вече 6-7-годишни коли с електрически двигатели и батерии, внесени от Швейцария и Америка. Забележителен е интересът към два достъпни модела - Toyota Prius и Honda Civic. В зависимост от състоянието и пробега те вървят по родните автокъщи между 15 - 20 хил. лева. Тези употребявани хибриди са три пъти по-евтини от чисто новите им еквиваленти. Купувачите не се притесняват, че батериите могат да намалят капацитета си вследствие на навъртените километри или в най-лошия случай да излязат от строя напълно, защото колата няма да спре да върви, а просто ще разчита само на икономичен бензинов двигател.
В началото производители и клиенти се притесняваха, че при пробег от над 200 000 километра батериите “ще сдадат” багажа. Оказва се, че акумулаторите издържат повече от очакванато, като в Щатите са регистрирани не един и два случая на хибридни тойоти и хонди, с пробег над половин милион километра без никакви грижи. При други случаи батериите, които са направени от свързани помежду си клетки, пък работят с 80-90 процента от капацитета, което не влияе особено на повишаване на разхода на гориво или на пробега.
Зачестява вносът на хибридни приуси от първото поколение от Щатите на над 10 години. Те се търгуват от Америка за около 3000 долара, а в България при необходимост се купуват чисто нови батерии за около 6000 лева.
Иначе цената на хибридна батерия на второто поколение Prius е 6119 лв., а за най-новия Prius - 6656 лв., като е необходимо клиентът да върне за рециклиране старата.
Търговци и специалисти твърдят, че е много по-изгодно да се купи хибриден бензинов автомобил на 6-7 години, отколто кола с модерен дизелов двигател. Заради не особено доброто качество на нафтата у нас при пробег 150 - 200 хил. километра на дизеловите коли дюзите, смукателните клапани, а често и на цялото турбо плаче за смяна.
Поддръжката на нафтовите автомобили се оскъпява допълнително и от по-честата смяна на накладките на спирачните дискове (минимум 3 пъти на 100 000 км), агренажния ремък и съединителя. При хибридите нямате никакви разходи по обслужване на скоростната кутия заради планетарния механизъм при “автоматика”. Накладките пък се сменят веднъж на 100 000 км.
Иначе за всички нови автомобили Toyota и Lexus фабричната гаранция на хибридната система, включително батерията, е 5 години или 100 000 км.
При избора на употребяван хибриден автомобил Toyota или Lexus клиентите не могат визуално да преценят състоянието на хибридната система или двигателя.
Затова търговците съветват да се посетят специализираните лицензирани сервизи. В Toyota срещу 90 лв. може да бъде направен пълен преглед на автомобила по 99 точки, включително обстоен преглед на хибридната система и батерията.
Заради повишения интерес към автомобилите, които могат да се движат и само на ток, от 1 януари 2013 г. Toyоta ще предложи специална удължена “грижа” за хибридните батерии от 5-ата до 10-ата година. За да я получи, е достатъчно клиентът да посещава сервиз на Toyota на всяка 1 година или 15 000 км, където хибридната система на неговия автомобил да преминава пълен технически преглед, който струва 90 лева. Ако батерията се повреди в този период, Toyota ще я замени безплатно.
Малко над 1000 са хибридните коли в България. Най-много от тях са от “пионера” Toyota Prius, има и около 300 луксозни лимузини и джипове Lexus. Стотина са и хондите Civic, които са и най-изгодни като цена на пазара втора ръка, сред 10-годишните машини. По пътищата се движат и две хибридни S класи на мерцедес и едно BMW 6-а серия.
По най-популярните автокъщи се предлагат и хибридни модификации, като изборът е предимно между Toyota и Honda. Търговци разкриха пред “24 часа”, че все още клиентите подхождат малко плахо към пазара втора употреба.
Напоследък се наблюдавала тенденция за внос за модели от Щатите, където хибридите са на по-голяма почит. Вносител на употребявани коли призна, че наскоро е докарал 4 лексуса и ги продал сравнително бързо.
“Определено нараства интересът към хибридите, особено при хората, които карат предимно градско. Като цяло обаче пазарът на стари коли е много свит”, обясни търговецът Антон Стоименов.