Изпивате една-две бири и сядате зад волана. Спират ви за проверка. Ако откажете дрегер - глобата е 2000 лв., а книжката се отнема за 2 г. Сега максималният срок е година и половина, а санкцията до 1000 лв.
Установяват, че имате алкохол в кръвта над 0,5 промила. За това нарушение наказанието вече е три в едно - отнемане на книжката, парична глоба и спиране на колата от движение.
Затягането на мерките срещу злоупотребилите с алкохол водачи е предвидено в промени в Закона за движението по пътищата, одобрени преди дни на второ четене от парламентарната комисия по транспорт. Най-вероятно до края на месеца измененията
ще са в сила окончателно. Те ще влязат в сила с обнародването им в "Държавен вестник".
Поправките бяха инициирани от депутати от ГЕРБ. По тяхно предложение и след съгласуване с МВР бе решено да се въведе още една мярка срещу пияните водачи - спиране на колата им от движение. Шефът на КАТ Алекси Стратиев предложи тя да остава на трупчета за половин година, тъй като това е едно от най-тежките нарушения, но депутатите записаха, че максималното време ще е един месец. В момента, в който бъде установено нарушението, от водача ще се изземва свидетелството за регистрация на автомобила.
В момента законът предвижда, че превозното средство се спира временно от движение, ако е технически неизправно, няма "Гражданска отговорност", няма или е с невалидна винетка. Колата не може да се движи, докато не бъде отстранено нарушението. Върху предното й стъкло се поставя стикер, че е спряна.
От 2007 г. насам законът предвижда, че органите на реда преместват и предоставят за отговорно пазене временно спрените от движение превозни средства, като разходите за това са за сметка на собственика.
Депутатите записаха, че собственикът на кола, предоставена на друг водач, който няма книжка или е пил, също носи отговорност. Автомобилът му ще бъде спиран от движение за срок до месец, като срокът ще варира. Поемането на отговорност от собственика щяло да засегне най-вече фирми, които притежават превозни средства. Ако става въпрос за водач на камион, който превозва бързо разваляща се стока, возилото ще се освобождава след няколко часа, обясни шефът на транспортната комисия Иван Вълков.
Според Алекси Стратиев целта е собствениците да знаят какви хора наемат.
След проверката за алкохол, която се прави в гаража, те нямали контрол
върху водачите, тръгнали на дълъг път. Когато бъдат заловени с алкохол, автобусът или камионът ще се задържат до идването на собственика.
Новата санкция е насочена и срещу таксиметровите водачи. Проверките показвали, че много от тях карали без книжка. За какъв срок ще се спират техните коли, ще прецени МВР в правилник.
При различните хипотези ще има различна строгост, каза Станислав Иванов от ГЕРБ. Европейската практика била точно за временно спиране на колата от движение. Само в Гърция и Естония автомобилът на провинилия се шофьор се отнема.
Трябва така да се разпишат сроковете, че да не може контролният орган да определи
субективно дали колата ще се спира за ден или за час, предупреди Валентин Микев от ГЕРБ. Това ще се вземе под внимание в правилника, обясни Вълков. По думите му промяната е революционна и винаги досега е срещала съпротива.
Транспортната комисия не прие предложение на Емил Димитров от ГЕРБ, което препраща към Гражданскопроцесуалния кодекс, според който съдебният изпълнител може да поиска от МВР "спиране от движение на моторно превозно средство, върху което е насочено изпълнение за срок до три месеца". Становището на вътрешното министерство по него е било отрицателно. Идеята на предложението е в Закона за движение по пътищата да има изричен текст, който позволява колата да се спира от движение и при дългове.
Депутатите промениха и минималния срок, в който се взема книжката на хванатите с алкохол. В момента той е месец, а занапред ще е половин година. Глобите пък скачат двойно. Досега бяха между 200 и 500 лв., а след влизане в сила на промените ще са от 500 до 1000 лв.
Наказват пешеходците с 50 лв., ако пресичат на червено
Нови, по-солени санкции и за пешеходците предвиждат промените в Закона за движението по пътищата.
Досега, ако нарушават разпоредбите му, предвидената за тях глоба бе 10 лв. Занапред, ако прескачат ограждения от парапети или вериги, както и не спазват светлинните сигнали на светофарите или указанията на регулировчика, ще отнасят санкция от 50 лв. При други нарушения на правилата глобата ще е 20 лв.
Иван Иванов от ДСБ предложи завишаването на санкциите да не влезе в сила веднага, а да има преходен период, в който масирана кампания да популяризира промяната. Идеята обаче не бе подкрепена.
За велосипедистите пък бе въведено задължение да се оборудват със светлоотразителни жилетки. Те ще има трябват, ако карат през нощта, когато има лоша видимост или се движат по пътища извън населени места.
Ако са без сигналното елече, ще бъдат наказвани с глоба от 10 лв. В закона не бе записано изрично, че макар и по тъмно, жилетките няма да са необходими, ако колоездачите са в парка или по велоалея.
С друга поправка в закона депутатите въведоха задължение шофьорите да карат целогодишно с включени светлини. Сега изискването е в сила само през зимния сезон - от 1 ноември до 1 март. От КАТ бяха против промяната, тъй като карането на фарове хаби гориво и замърсява въздуха.
Слагат броячи на натоварени кръстовища
До една година след влизане на закона в сила общините са длъжни да монтират таймери на светофарите на натоварените кръстовища. Броячите трябва да казват на шофьорите колко време остава да свети зелено или червено. Мотивът е, че така шофьорите ще се движат по-плавно и ще намалеят задръстванията.
От КАТ обясниха, че наблюденията им показват друго - броячите всъщност карат шофьорите да вдигат прекалено висока скорост, когато остава малко зелено.
От БСП предложиха таймери да има задължително на участъци, които са под видеонаблюдение. Мотивът е, че така ще има по-голяма прецизност, защото с друга промяна в закона се въвежда по-строга глоба за преминаване при неразрешен сигнал на светофара. Разрешен е единствено зеленият и така санкцията можело да се налага и при минаване на жълто.
Първоначалното намерение книжката да се отнема за месец, ако шофьорът мине на червено или не осигури предимство на пешеходна пътека, бе смекчено. Подкрепено бе предложение на Румен Такоров от БСП свидетелството да се взема при повторно нарушение, а вместо 200 лв. глобата да е 100 лв. Калина Крумова от "Атака" попита дали ще се прави регистър на нарушенията на пешеходните пътеки и как ще се разбере, че шофьорът вече е прегазил веднъж правилата.
От КАТ обясниха, че за всички нарушения над 50 лв. се съставя акт и при издаването на наказателни постановления това се отразява в картона на водача.