С до 30% се очаква да се вдигнат продажбите на мощни автомобили след падането на акциза от 1 януари. Това разкриха вносители пред “24 часа”.

Съществуващото досега ограничение правеше по-наточените коли достъпни основно за богаташите. За останалите бе безсмислено да плащат сериозни суми за всеки киловат над допустимите 120 (163 к.с.).

След приемането ни в ЕС се стигна до двойно облагане на автомобилите втора ръка и това доведе до сериозен натиск от страна на търговци и клиенти.

Решението за отпадането на акциза бе взето в средата на май 2009 г., а от месец-два насам никой не купува коли с мощност над 163 коня.

Много от вносителите на употребявани автомобили са напазарували доста такива, но ги държат в чужбина до настъпването на новата година. Има и клиенти, които са си поръчали колите, но също изчакват. Очакванията са от 1 януари 2010 г. вносителите и клиентите да погледнат по-сериозно към американския пазар. Рязкото спадане на цените там в комбинация с липсата на акциз могат да доведат до изкушаващи оферти.

“Отпадането на акциза би трябвало да раздвижи малко пазара като цяло”, коментира зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев.

Според него обаче все още има неясноти около облагането на автомобилите, които тепърва трябва да се изчистят.

Доросиев и негови колеги коментират, че актуалната доскоро схема с регистриране на мощни коли в Германия ще отпадне.

Премахването на акциза ще доведе до известно увеличаване на вноса при джипове като БМВ Х5, "Мерцедсес" ML, GL дори "Инфинити", уверени са търговци. Не че и в момента тези автомобили не са залели пътищата ни въпреки кризата и ниските доходи на доста от хората.

Като цяло обаче сега най-стабилен бил пазарът на леките коли в ценовия диапазон между 15 000 и 40 000 лева.

Лимузините над 100 000 лева, които допреди година и половина-две се харчеха като топъл хляб, са почти на кота нула. Проблемът е, че компаниите много трудно отпускат лизинг за тях, а ако все пак го направят, изискват поне 30% първоначална вноска.

През последната година доста от баровските коли са били върнати заради невъзможност да се изплащат месечните вноски. Лизинговите компании ги пускат на вторичния пазар на доста добри оферти. Ако имате късмет, може да попаднете на невероятни предложения.

Като например БМВ Х5 на под 2 години с всички екстри за около 65 000 лева. Като чисто нов, доста популярният у нас джип струва над 150 000 лева.

Някои от вносителите са оптимисти, че след около 7-8 месеца ще има подобрение на ситуацията. Засилването на търсенето обаче съвсем закономерно ще доведе до леко увеличение на цените, достигащи оптималния за клиентите минимум през последните месеци. Глобално погледнато обаче, ситуацията на автопазара втора ръка не е никак обнадеждаваща.

СТЕФАН ЧОЛАКОВ

Продажбите на Горубляне са се сринали

До няколко месеца може да фалират някои от фирмите, които продават стари коли на най-големите борси в Горубляне и Дупница. Според неофициалните данни продажбите там са спаднали с бомбастичните 90 процента спрямо същия период през миналата година.

"Това е самата истина, въпреки че някои колеги описват други неща пред медиите. На борсата в Горубляне има около 5000 коли, а напоследък на 10 дни се продават по максимум 3. Това за какво ви говори?", пита риторично Антон Стоименов, който е управител на една от най-големите автокъщи в столичния квартал. Той чистосърдечно призна, че с колегите му по цял ден играят карти и ровичкат в интернет. Доста от търговците се принуждавали да продават на загуба залежалите коли, само и само да си върнат парите.

Заради тежката ситуация с бизнеса на борсата фирмите ще поискат от Столична община известно намаление на наемите. По-голямата част от територията е общинска, има и частни собственици. В Горубляне работят над 200 фирми, без да броим тези, които се занимават с обслужване - сервизи, бензиностанция, ресторанти и т.н.

“Честно казано, ако нещо не се промени, сигурно към 80 процента от фирмите няма да изкарат там 2010 година. Дано малко да се улесни положението с лизинга, защото през последните 2 години половината от продадените коли са на изплащане”, допълни Стоименов.

Дългогодишният автотърговец не очаква някакво голямо раздвижване в продажбите на по-мощните автомобили и след падането на акциза. Не помня кога за последно сме продали такава кола, просто няма клиентела. Но е факт, че в момента има жестоки оферти. Примерно "Мерцедес" S500 2002 г. без акциз може да се вземе за 18 000-20 000 лева", допълни Стоименов.

В края на миналата година Асоциацията на търговците в Горубляне обяви, че продажбите са паднали с около 35%. Днес всички вносители на употребявани автомобили могат да си мечтаят за продажбите през 2007 година. След приемането ни в ЕС и отпадането на митото бяха регистрирани невероятните 413 886 автомобила втора ръка. Тази бройка намаля с близо 100 000 за миналата година, а данните за 2009-а все още не са обявени. (24часа)

При бегачките се пестят до 20 000 лева

Около 20 000 лева за по-мощен автомобил могат да се спестят при липса на акциз. Приблизително толкова излизаше задължителната такса за “Порше 911” кабрио на цена 370 000 лева.

За "Ауди" втора ръка с 333 конски сили акцизът е близо 15 000 лв. Но ако автомобилът е нов, дължимата сума е малко над 11 000 лв., дават пример експерти. Промяната ще се отрази най-вече в ценовата категория до 100 000 лева. Там има изключително богат избор на съвременни дизелови и бензинови двигатели със сравнително висока мощност и нисък разход на гориво и вредни емисии.

Акцизът отпада официално от 1 януари 2010 г. и няма да се плаща при внос на мощни лимузини и джипове. Според решението на парламента автомобилите са извадени от списъка на акцизните стоки, без значение дали колата е внесена от държава в ЕС, от трета страна, както и дали е стара или нова.

До промяната се стигна, след като Европейската комисия изпрати уведомително писмо до България, че ще започне процедура срещу нас за нарушаване на директивите на общността. То пък бе предизвикано от живеещия във Франция българин Петър Калинчев, който завел дело срещу България за надвзет акциз от 2500 лв. Според жалбата му през 2007 г. той внесъл в България старо БМВ, на което бил начислен данък от 4900 лв. Според него той не дължи цялата сума, защото колата е внесена от ЕС.

Досега в България се плащаха акцизи за автомобили с двигатели над 120 киловата по системата DIN. Освен това има разлика при облагането на старите и новите автомобили.

Наредбата позволяваше на държавата да прибира по 700 лева за нова кола плюс по 90 лв. на киловат над ограничението. При употребяваните автомобили пък облагането бе между 35 и 60 лв. на киловат. (24часа)

Близо 5000 автомобила има в момента на Горубляне. Това е най-голямата борса на Балканите.
СНИМКА: КРИСТИНА ЦВЕТКОВА
Близо 5000 автомобила има в момента на Горубляне. Това е най-голямата борса на Балканите. СНИМКА: КРИСТИНА ЦВЕТКОВА