Нашият гост:
Мария Атанасова започва преди 11 години като сътрудник, а днес е собственик и Управител на агенция Д.А.Травъл . От малка туристическа фирма Мария превръща Д.А.Травъл в една от най-големите агенции, насочени към корпоративни клиенти. Агенцията е регистриран туроператор и агент от 2005 г. , член IATA , Amadeus агент и Sabre агент от 2013 г. За последните 5 години клиентите са над 20000. Над 250 фирми и неправителствени организации са се доверили на партньорството с Д.А. Травъл. През 2015 година Агенцията става Член на Американската Търговска Камара – Amcham.
- Госпожо Атанасова, представете накратко Д.А.Травъл, какво предлагате на своите клиенти?
- Най-общо ние предлагаме самолетни билети на всички представени компании, екскурзии и почивки в цял свят, круизи, рент-а-кар и трансферни услуги, уикенд пакети, инсентив пътувания.
- Повечето туристически фирми предлагат същото. .. кажете ми с какво вашата агенция е по-различна?
- Над 95% от дейността ни е свързана с корпоративното обслужване. Най-важното за нас е да изградим дългосрочно партньорство. За нашите клиенти ние сме и приятели, и консултанти. Всеки за нас е специален, познаваме навиците, предпочитанията и изискванията му.
Това може да се постигне единствено с екип, който знае какво трябва да направи, за да остане клиентът при нас години наред – имаме такива, които са с нас още от 2007година...
Изключително много държа на квалификацията на хората си - всичките ни служители са с минимум 5 години опит в сферата на туризма и са с IATA сертификат.
Другата специфика в нашата работа, която успях да въведа и успешно да наложа , е т. н. Личен травел Консултант. Това е Дежурен Консултант 24/7, който е насреща винаги, когато наш клиент има нужда от нас. Както вече споменах, ние държим партньорите ни въобще да не мислят за нищо, свързано с организацията на тяхното пътуване, събитие и т.н. Те трябва да мислят единствено и само за своя бизнес и организирането на тяхното ежедневие е свързано единствено с постигане целите на компаниите, в които работят или ръководят. Ние гледаме да сме невидими, но да им осигурим пълен комфорт.
- Какво ви накара да се насочите към нишата на корпоративното обслужване?
- В България туристическите фирми се опитват да предлагат всичко на всеки. Това води до разфокусиране, липса на индивидуалност, липса на разпознаваемост на теб и продукта ти. Този тип клиент е изключително капризен и дори най-малката грешка би могла да означава не само край на бизнес отношенията с даден партньор, но и разрушен имидж пред останалите.
- Имате ли информация какъв е броят на фирмите в България, които обслужват корпоративни клиенти?
- Туристически агенции, които предлагат само тази услуга, на практика почти липсват. Това ме накара да съсредоточа усилията си и да развивам компанията именно в тази ниша.
- Това означава ли, че не обслужвате индивидуални клиенти?
- Не, разбира се. Ние предлагаме на нашите партньори комплексно обслужване. Това означава, че поемаме и ангажимента да осигурим и личните пътувания на служителите им.
- Разкажете как започнахте работа в Д.А.Травъл.
- Както обикновено се случва, случайно и без да съм го планирала по някакъв начин. С основателката на агенцията г-жа Антоанета Делчева се познаваме от много години. Бях поканена от нея да се присъединя към екипа на Д.А.Травъл като сътрудник. Годината беше 2006-та. Предложението ми се стори интересно и много предизвикателно и реших да опитам. Така започна всичко. След това, през 2010 г. получих предложение да стана съдружник, а от 2013 г. съм управител на фирмата.
- Кое Ви помогна да успеете?
- Никога не съм си поставяла някакви невъобразими цели. Просто работех, мислейки основно за едно – да познавам всеки мой клиент лично, да мога да му обърна подобаващо внимание, да науча точно от какво има нужда и да му осигуря спокойствието да върши основната си работа. А всичко, свързано с комплексното обслужване - неговото и на служителите му – е моя работа. Като казвам моя работа, разбира се, имам предвид себе си и колегите.
- Вие сте започнали от най-ниското стъпало в йерархията и сте стигнали до Управляващ Мениджър на Д.А.Травъл. Промени ли се нещо в мисленето и подхода Ви към работата и хората около Вас след всичките тези години?
- В началото, докато работех като сътрудник, единственото, за което мислех, беше да докажа, че мога да се справя с предизвикателствата на работата и да оправдая доверието, което ми беше гласувано. След това, когато станах съдружник и Управител, осъзнах, че сега пред мен стои не само възможността да ръководя и развия една компания, която много добре познавам, но и да осигуря сериозни печалби на агенцията, доволни клиенти и обучени и мотивирани служители.
- Какво Ви предстои в бъдеще?
- Предприехме стъпки за откриване на офиси извън страната. Вече имаме офис във Великобритания, а от началото на 2016 година можем да се похвалим и с офис в Ню Джърси, където залагаме изцяло на местен персонал.
- На финала, какво да очакваме от туристическия бранш през следващите години?
- Пред нас, работещите в този бизнес, стои изключително важната задача да се стремим непрекъснато да популяризираме страната си пред света. Природата и културно-историческото наследство са най-силните предимства на България в глобализиращия се свят. Затова в ежедневната си работа ние трябва да използваме всеки удобен случай, за да говорим за тези предимства, да ги показваме, както и да разкриваме уникалността и красотата на нашата страна.
- Накрая, има ли нещо, което бихте искали да кажете на читателите?
- За финал ще си позволя да цитирам един велик човек - Уинстън Чърчил : “Успехът се състои в това да вървиш от една грешка към друга, без да губиш ентусиазъм“.
от Светлана Миркова