Одобряваме 100 стюарди и стюардеси чужденци, валидираме
бревети на 20 чужди пилоти годишно, казва главният директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация.
Българска авиокомпания иска да лети до САЩ, Канада и Иран
- Г-н Иванов, нарочно не ви търсихме в първите седмици, в които поехте ръководството на ГВА, за да ви дадем време. Какви бяха първите неща, които направихте като главен директор Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация”?
- Направих една тотална реконструкция на администрацията. Сменяме структурата на ГВА.
- Какво е тотална реконструкция на ГВА?
- Ръководството - главен директор и главен секретар се запазват. Преместихме контрола на летищата към дирекция “Авиационна безопасност”. Преди летищата бяха към дирекция “Авиационна сигурност”, чията задача е да ги проверява, не е нормално. Да кажем - инспекторите откриват несъответствия в едно летище, но в същото време шефът на дирекцията отговаря и за него.
Откриваме нов сектор - търсене и спасяване при авиационни произшествия, и той е към дирекция “Аеронавигационно обслужване и търсене и спасяване”, тъй като са свързани. Летателна годност на въздухоплавателни средства си остава. И правим нова дирекция “Регулиране, международно сътрудничество и сигурност”.
- Защо реконструирате дирекцията?
- Смятам, че
създадохме
една
модерна
структура,
съобразена с
изискванията за
безопасност
Дадох ви пример с авиационната сигурност и летищата, които бяха в една дирекция.
- Какво правят експертите по авиационна сигурност?
- Инспектират подхода на пътниците, проверката им, зоните на сигурност на летищата.
- Тази дирекция не я ли ръководеше юристка, която бе дошла от здравната каса?
- Оглавяваше я една колежка, но тя се върна, откъдето беше дошла. Тя беше при нас по тристранно споразумение от друг държавен орган.
- Не разбрах.
- С тристранно споразумение е била назначена, междуведомствено споразумение и тя в началото на юни взе решение да се върне.
- Спряха ли уволненията и напусканията от ГВА? Сформирахте ли екип?
- В процес съм на назначаване. Всеки трябва да отговаря на изискванията за заеманото място. Екипът е почти формиран.
- От този стол как изглежда българската авиация?
- Довчера оглавявах дирекцията “Авиационна безопасност”, която контролира авиацията. Мога да кажа, че там нещата са ясни. Теза дирекция пряко прилага европейското законодателство.
- А къде не са ясни?
- Не съм казал, че не са ясни, сега ги подреждаме.
- Имаше големи напрежения при предишния директор, имаше изявления от политици за нередности, министърът каза, че няма закононарушения и корупционни практики, а административни нарушения. Какво заварвате? Има ли опасности при европейски инспекции?
- Ние сме регулярно под тяхно наблюдения. Нямам опасения.
Самият аз
участвам в
проверки в
държави в ЕС
в екип на ЕАСА
(Европейска агенция за авиационна безопасност - б.р.).
- Къде бяхте на инспекция последно?
- В Словакия, там имаше някои дребни несъответствия, но ги отстраниха.
- А защо се стигна до такова напрежение в ГВА?
- Там, където бях аз, в авиационната безопасност, нямаше напрежение, за това, за което отговарях, всичко беше окей. Сега искам да е така при всички. Вижте, първо в обхвата на европейското законодателство влезе летателната годност, аеронавигационното обслужване мина под контрола на ЕАСА миналата година. Сега влизат и летищата, тепърва ги обхваща европейското законодателство.
- Какво ще се промени, когато летищата влязат под контрола на ЕАСА?
- Петте ни международни летища ще получат евросертификат. Малките летателни площадки не влизат в обхвата на новия регламент. Започна подготовката и на надзорния орган (ГВО - б.р.), и на самите летища. Не предвиждам трусове. В момента работна група готви нов наръчник на инспектора, който проверява летищата.
- Шефът на летище София се беше оплакал от разредени линии заради фалит на авиопревозвачи. Как е при нашите авиокомпании?
- При нашите оператори
нямаме
западащи
авиокомпании
или такива,
които да отиват
към фалит
Ние правим преглед и на икономическото им състояние. Който има желание тепърва да става такъв, ще трябва да мине през цялата процедура по сертифициране.
- Има ли нови кандидати за авиопревозвачи?
- Подадено е заявление от една фирма - “Топ джет”, за авиационен превозвач, както и за регистриране на самолет “Бийчкрафт 390 Премиер 1”. В процедура са. Има много авиокомпании, които разширяват дейността си - наемат самолети, отдават ги на лизинг, вземат на лизинг.
- Колко са ни авиокомпаниите и какъв е паркът?
- Авиокомпаниите с актуални сертификати за авиационни оператори са 20.
Флотът ни е от
265 големи и
малки
въздухоплавателни
средства,
в тях влизат и вертолите, има сертифицирани и 3 балона. Те, балоните, са летели и у нас и в Гърция.
- Къде летят нашите самолети?
- Като казвам разширяват дейността си, това означава, че купуват или наемат самолети на сух или на мокър лизинг. Сух е, когато наемат машината, сменят оператора, регистрират я у нас. Мокрият е, когато авиокомпанията сключва договор за самолет заедно с екипажа от друг оператор. Големите ни превозвачи ги наемат основно през туристическия период. Летят до Турция, във Виетнам, в Европа. Наши самолети обслужват DHL например. До Русия и Украйна също летят.
- Има ли чужденци при нашите авиопревозвачи? Асоциацията на българските авиокомпании от няколко години сигнализира, че пилотите остаряват, че обучението на нови е скъпо и в авиацията ни ще влязат чужди пилоти.
- Има чужденци, но са най-вече стюардеси и стюарди. На година сертифицираме около 100 чужди граждани за кабинен състав. Те са най-вече от Виетнам и са предимно за чартърните авиокомпании.
- А пилоти?
- Спомням си, че сме одобрявали пилоти от Сърбия. Постоянно има валидиране на бревети, но не е масово, не е тенденция. На година валидираме бреветите на около 20 пилоти.
- Много ли от българските пилоти летят навън?
- Нашите бревети са валидни навсякъде.
Имаме пилоти,
които работят за
чужди
авиокомпании, но
пак не е масово
Работят в “Луфтханза”, в Сингапур имаме, във Виетнам летят, къде ли няма. И не са само пилоти, имаме инженери, които работят по техническото обслужване на самолети на чужди авиокомпании.
- Ще има ли скоро презокеански линии. Софийското летище ще стане ли хъб?
- Ние съдействаме това да се случи. “България ер” и други компании да летят по двустранни договори.
- Ще има ли нови конкурси за назначаване на превозвачи по двустранни договори? Наскоро председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов разви тезата, че ако не започнем презокеански полети, българските авиокомпании ще западнат.
- Не са спирали конкурсите. Сега имаме 3 заявления с интерес от Би Ейч Ер да летят до САЩ, Канада, Иран.
- Вие ще трябва да обявите конкурси за тези дестинации. Кога ще стане това?
- Колегите работят.
- Защо регистърът на авиокомпаниите и на въздухоплавателните средства не е публичен? Да влезе човек и да види - коя авиокомпания какви самолети има.
- Не може да се съобщава собственикът на самолетите. Може да се впише операторът, но не и собственикът.
- Защо тогава не дадете публичност на авиокомпаниите и на самолетите, които оперират?
- Ще го помислим.
Иван Иванов, главен директор на “Гражданска въздухоплавателна администрация”:
СV
Иван Иванов е роден на 16.8.1964 г.
Получил е висшето си авиационно образование във ВВВУ “Георги Бенковски” - Долна Митрополия, през 1988 г. Той е магистър, инженер по експлоатация и ремонт на въздухоплавателни средства. Офицер е от ВВС до 2002 г.
От 2003 до 2010 г. е авиоинженер, борден инженер и ръководител на техническо обслужване и поддържането на постоянната летателна годност на въздухоплавателни средства.
От 2010 г. работи в ГД ГВА - инспектор (до 2012 г.), началник-отдел “Летателна годност” (2012-2015), директор на дирекция “Авиационна безопасност” (2015-2016). Член на екип на Европейската агенция за авиационна безопасност за инспекции в сферата на летателната годност.
Владее английски и руски (вкл. технически авиационен) език.
Женен, с една дъщеря.