Мобилно приложение в Словения проследява движението на продуктите от фермата до трапезата*
Чудили ли сте се някога в коя точно ферма е произведено парчето месо, което сте купили от най-близкия супермаркет? Или дали опакованите ябълки с био-етикет действително са отгледани в градина по екологично съобразен начин? А ако самият вие сте производител, не сте ли имали желание крайният потребител на вашия продукт да знае, че е резултат именно на вашия труд?
Явно подобен интерес и желание съществува, поне в Словения, където група преработватели на храни заедно със земеделски кооператив и уеб програмист са разработили Origin Trail, безплатно приложение за смартфони, чрез което може да се проследи пътя на местни храни от фермата до трапезата .
Приложението беше номинирано от TP Organics (Европейска технологична платформа за изследвания на биологично земеделие и храни) в категорията" Нови бизнес модели с добавена стойност на местно ниво". Победителите бяха обявени на Дните на биологичните иновации през декември м.г. в Брюксел.
Нагласи и проблеми
В свят на изкуствени торове и ГМО, проследяването на хранителната верига става все по-важно за потребителите. Хората искат да знаят откъде идват месото, плодовете и зеленчуците, млечните продукти, с които се хранят. Купувачите все повече се интересуват и от добавената стойност, която носи продуктът – дали е в резултат от планинско земеделие, спазвани ли са стандартите за хуманно отношение към животните, получават ли местните фермери справедливи цени за труда си и т.н. Едно от проучванията на потребителските нагласи показва увеличаващ се брой на хората, за които предоставянето на подобна информация е в състояние да повлияе на покупката на продукта.
"Предоставянето този вид информация за проследяване на хранителни продукти би насърчило повече покупки на тези продукти, дори и на по-висока цена, даже и купувачът никога да не използва тази информация", казва съавторът на проучването д-р Раджив Кишор, доцент по управление на научните системи в училището по мениджмънт в Университета в Бъфало.
"Това обаче не е лесна задача", отбелязва съоснователят на приложението OriginTrail Жига Древ. И дава за пример „комплексните хранителни продукти“ и „мрежовите продукти“. При първите суровината, от която е произведен продуктът, идва от няколко различни доставчици. Например чаша с кисело мляко може да съдържа мляко от над 100 ферми. "Мрежовите продукти" пък са тези, които се създават от различен вид първични продукти.
В приготвянето на една лазаня например участват с продуктите си производители на месо, домати и яйца, всички със своя принос за крайният резултат. "С такова разнообразие от доставчици и продукти, не винаги е възможно да се даде цялата информация за произхода им за потребителя", обяснява проблемът Жига Древ. „Тези продукти могат да бъдат местни или със специален произход, но тази информация да се изгуби, когато препредаването й е прекъснато в рамките на веригата от добавената стойност на крайния продукт", допълва Древ.
Предизвикателството през създателите на Origin Trail било да намерят решение, което едновременно да бъде маркетингов и информационен инструмент за местните производители на хранителни продукти. Решението било те да се диференцират въз основа на произхода на основната съставка в един продукт, а с допълнителната информация за останалите потребителите да разберат повече за това, което пазаруват.
Дигитално решение
Приложението за смартфони OriginTrail стартира през 2014 г. Чрез него потребителите могат да сканират етикета на продукта и да разберет къде е произведен той. Така се надгражда обичайното посочване само на страната на първичното производство и пред купувачите се разкрива целия път на произхода на продукта на дадено земеделско стопанство. Това е важна стъпка към пазарното позициониране на местните производители на хранителни продукти, подчертават създателите на мобилното приложение.
OriginTrail разполага и със система, чрез която потребителите могат да дадат своето мнение за даден продукт на земеделския производител, тоест се извършва пряко взаимодействие между купувач и фермер.
"Производителите на мляко, месо или зеленчуци са много оптимистично настроени към OriginTrail заради това, че на потребителите се предоставя възможността да видят откъде идват съставките на крайните продукти. Фермерите са уверени, че прозрачността, която системата осигурява, ще се отрази положително както на доверието на потребителите, така и на търговските предпочитания към тяхната продукция", споделя опита си Жига Древ.
До момента OriginTrail дава възможност на потребителите да проследят продукти на три хранителни компании и на повече от 1200 местни фермери от Словения (месо, млечни продукти и зеленчуци). Работи се за включването на още няколко преработвателни компании и два земеделски кооператива с около 400 фермери. Плановете на създателите на мобилното приложение за тази година са да разширят употребата му и в други страни-членки на Европейския съюз.
OriginTrail се изследва от Европейския изследователски проект HealthyGrowth, насочен към подкрепа на растежа на биологични хранителни вериги "с висока добавена стойност".
*Текстът е предоставен от Института за агростратегии и иновации с председател Светлана Боянова