„Фейсбук“ има огромни амбиции за своето чат приложение „Месинджър“. Толкова големи, че дори не го приема като мобилно приложение, а като платформа, на която ще се случва целия бизнес. Това написа авторитетното бизнес списание „Business Insider“ броени дни, след като компанията представи „ботовете“ в „Месинджър“. Още през октомври м.г. един от директорите във „Фейсбук“ каза: „Един ден ще има компании, които ще се раждат в „Месинджър“ и ние сме в началото на тази еко система“.
Официално ботовете бяха представени от главния изпълнителен директор на компанията Марк Зукърбърг по време на годишната конференция F8 в Сан Франциско на 13 април тази година. Всъщност ботовете почти по нищо не се различават от вашите приятели в „Месинджър“. Чисто визуално вместо снимка на ваш приятел, в балончето на „Месинджър“ ще се появява логото на компанията и чатът започва...
Главната и съществена разлика е, че ботовете ще разчитат предимно на изкуствен интелект. Т.е. ще ви се дава възможност да задавате стандартни въпроси, на които да ви се подават „роботизирано“ стандартни отговори. Затова и не случайно „Месинджър“ ги нарича ботове (bots), от думата робот (го-bot). С две думи на вашите въпроси най-често ще отговаря машина. Самият Марк Зукърбърг определи ботовете като софтуерни програми, които могат да разбират нъпросите на хората и да отговарят по подходящ начин.
Големите надежди за ботовете не случайно идват точно в този момент. „Фейсбук“ вече съобщи, че компанията има повече от 900 милиона потребители, които използват „Месинджър“ всеки месец. За 30 дни се разменят повече от 1 милиард съобщения. Според Марк Зукърбърг ботовете могат да се превърнат в истински бизнес модел, след като достигнат до 1 милиард потребители.
„Писането на съобщения се превърна в средство №1 за общуване между хората, но то все още е малко използваемо като средство за бизнес. Това, което искаме да дадем на хората е място в мобилния ви телефон, където да имате богати възможности за общуване, които да не се ограничават само с текстовите съобщения. Хората използват снимки, стикери, видео обаждания. Ние виждаме огромни възможности бизнесът да интегрира своите продукти и услуги в „Месинджър“ и да използва нашата платформа, за да има по-богати възможности за общуване с клиентите“, обяснява Фрерк – Малте Фелер, шеф на инициативата за внедряване на „Месинджър“ във „Фейсбук“. През последната година неговият екип е работил заедно с компании като Hyatt, Wal Mart, Shopify and CNN, за да проучат различните начини, по които бизнесът може да се интегрира в платформата.
„Месинджър“ заедно с авиокомпания KLM Airline вече пуснаха бот-услуга, чрез която авиопревозвачът ще изпраща през платформата потвърждение на клиентите за закупените билети и ще посочва кога чекирането вече е отворено.
Ботовете ще информират и в случаите, когато самолетът закъснява. Чрез бота на „Месинджър“ ще може и да се смени мястото в самолета, ако има такава възможност. Всъщност КLM Royal Dutch Airlines е националният авиопревозвач на Холандия и е част от Air France - KLM. Основана през 1919 г. KLM е най-старата авиокомпания в света, която все още работи под първоначалното си име.
Чрез ботовете ще може да се поръча и такси през Юбер, без да се налага да се използва друго мобилно приложение, освен „Месинджър“. При представянето на възможностите на ботовете Марк Зукърбърг поръча букет с цветя, изпращайки съобщение до бот на 1-800-Flowers. Всъщност, веднага щом отворите този бот на вашия „Месинджър“, ви изскача опция за поръчка на цветя. След като кликнете върху нея, системата ви приканва да дадете адрес за доставка на избраните от вас цветя. А за да направите плащането, не е нужно да напускате платформата. Очаквано, проверка на „Иноватор“ показа, че услугите на този бот са достъпни само за САЩ.
Друг от директорите във „Фейсбук“, Дейвид Маркъс, показа как може да се купят дрехи и обувки от онлайн магазина на „Spring“. Ботът ви посреща с въпроса какво искате да купите и за мъж или жена е предназначена покупката. Ако сте избрали обувки, следва въпрос - какъв тип обувки искате? Под въпроса са изредени няколко опции. След избора на една от тях следва въпрос за цената, като отново има три опции: под 75 долара, до 250 долара и над 250 долара. После на приложението се показва модел със снимка и отново три опции за избор – „купувам този модел“, „искам да видя повече като този модел“, „задайте въпрос“. При избор на последния вариант може да попитате например предвижда ли се промоция за тези обувки и кога.
А най-изумителният въпрос, на който може да ви отговори този бот е: „Действително ли размерът на обувките отговаря на обявения?“. По време на демонстрация отговорът бе: „Те обикновено са малко по-малки. Аз бих ви препоръчал да изберете половин номер по-големи“.
„Месинджър“ вече има договори за ботове с 30 компании. Сред тях са CNN, Wall Street Journal, HP, HealthTap, в процес на изготвяне са ботовете на Bank of America, Burger King, онлайн гигантът Ebay, музикалното приложение Spotify и др. Ботът на CNN без проблем може да се ползва и от потребителите в България. Веднага след отварянето му новинарският гигант ви призовава да прочетете някоя от водещите новини за деня или да си поискате новина за вас. Второто става чрез ключови думи, които вие написвате, а ботът трябва да разпознае и да ви предложи новини по тях. След като сте намерили нужната информация, можете да я прочетете цялата или да я получите в синтезирана форма.
Чрез бота HealthTap пък има възможност за консултации с водещи американски доктори. Всеки от ползвателите на „Месинджър“, независимо къде се намира, може да зададе въпрос през приложението и да получи достоверна информация от лекар, уверяват създателите на бота.
Голяма популярност още при старта на ботовете събра котето „Poncho“. Този бот казва на потребителите си какво време да очакват през днешния или утрешния ден. Необходимо е само да му напишете вашия град и пощенски код и два пъти на ден прогнозата ще стига до вас. Наред с това бота веднага може да ви отговори каква е температурата в момента например и дали утре ще е слънчево или ще вали.
Всяка компания, която иска да стига до клиентите си чрез ботове, може да го направи, уверяват от „Фейсбук“. Програмистите могат да сложат каквато информация решат, че е необходима. Единственото условие е ботовете да бъдат произведени от платформата Bot Engine на „Фейсбук“.
От компанията смятат за голямо предимство на „Месинджър“ пред неговите конкуренти фактът, че това е приложение на потребителите. „Месинджър“ се използва от хората в техния ежедневен живот. Другите платформи са само за комуникация между бизнеса, т.е. между работодатели и предприемачи“, казват от компанията на Марк Зукърбърг.
Оттам обещават още, че няма да допуснат ботовете да тормозят потребителите на „Месинджър“ и те могат във всеки един момент да блокират и да спрат да получават информация. Лесно е – отваря се бота, отива се в десния горен ъгъл на екрана на телефона, където се намира иконата за информация „i“ и кликвайки върху нея, се избира опцията block.