Всяка индустрия ще се промени заради виртуалната реалност, казва Майкъл Кьогелер, генерален директор на "Майкрософт" за район Multi-country Europe. 

- Какво означава дигиталната трансформация за бизнеса, г-н Кьогелер?

- Всяка компания трябва да работи за нуждите на клиента. Независимо дали сте пекарна, "Майкрософт" или държавата, всеки има клиент. Ние се опитваме да помогнем, за да работят клиентите ни по-добре и по-бързо. Най-простият пример за мен от миналото е, че ако например изработвахте тетрадки и искате да излезете извън границите на България, трябва да направите офис, да наемете хора. С интернет правите сайт и хората от всички страни ви намират и пазаруват.

- Как би се отразило това на бизнесa, който е традиционен?

- Ще го засегне, но това може да е по лош или добър начин. Фирмите, които гледат напред, знаят, че дигиталната трансформация идва. Независимо дали ще си заровят главите в пясъка като щраус. Така направиха таксиметровите шофьори. Историята с "Юбер" е само един пример, но е признак за слабост за това, че не се приема промяната. Телекомуникационните компании преди години печелеха от разговори, сега трябва да работят с новостите. Ако конферентните разговори станат факт, защо хората ще пътуват със самолети?Това би променило въздухоплаването. Всяка индустрия ще се промени благодарение на виртуалната реалност. Динозаврите не са тук, защото не са успели да се адаптират.

- Няма ли много хора да останат без работата си, след като процесите в компаниите се дигитализират?

- Не става въпрос за освобождаване на хора, а за нови работни места. През 1910 г. в Ню Йорк всички са се движили с карети. Имало е 25 000 души, които са работили в общината и са чистили. 35 години след това хората просто са сменили работата си. Хората казват, че ще има загуба на работни места след дигитализацията, но всъщност не, ще има различни работни места. Винаги ще има хора, които ще остават без работа, но причината не е дигиталната трансформация, а средата, в която са работили. Ние в "Майкрософт" сме убедени и вярваме, че няма да автоматизираме или дигитализираме всичко, а ще обединим най-доброто, което имат хората, с най-доброто от технологиите. Защо трябва да помните кога трябва да свършите нещо? Изкуственият интелект ще ви спести това, за да може да се концентрирате върху нещо по-смислено. Повтарящите се задачи ще ги вършат компютри.
В "Майкрософт" има нов отдел, в който 5000 души ще работят само по темата за изкуствения интелект. Преди пет дни този отдел не съществуваше. Хората и компаниите трябва да се променят, а когато не го правят, някой ще ги измести.

- Как може всичко това да се въведе в България?

- България днес същата ли е като преди пет години? Не, нали! Ето ви отговора. Аз мисля, че промените ще настъпят по-бързо, отколкото мислите. Просто ще бъдете притискани от всички около вас. Не може да оцелеете, ако не се промените. Аз съм убеден, че тук има всички съставки, за да стане държавата основен играч. Защо трябва да сте толкова скромни, трябва да се изправите и да кажете, че имате всички възможности да сте много добри.

- Какви са ключовите предимства на дигиталната трансформация?

- Някои индустрии ще се трансформират по-бързо от другите. Ако вземем държавните институции, не може да очакваме от утре да започнат промените там. Банките може би са по-бързи, те вече имат много електронни услуги. Ръководствата на компаниите трябва да си дадат сметка, че нещата се променят и това се случва бързо. Няма да се учудя, ако авиокомпаниите започнат да работят във виртуалната реалност и самите те станат оператори на виртуална реалност.

- Кои са индустриите, които ще бъдат най-повлияни?

- Всички ще бъдат повлияни, но има значение кой ще се възползва максимално. За банките е лесно, за търговията - също. Има значение коя ще е най-бързо развиващата се, може би въздухоплаването. Да вземем хотелската индустрия. Пускате ли телевизора в хотелската стая, защото аз - не. Защо има телевизор, а няма общ монитор? Защо да правя онлайн резервация, а след това да попълвам формуляр на рецепцията? Защо минибарът е пълен с напитки, които аз не харесвам, а не са сложили нещата, които харесвам? Или възможността да вляза в стаята с телефона, без ключ или карта. Това е дигитализацията, дреболии са, но променят до голяма степен нашата реалност. Когато една верига възприеме всички тези неща, аз ще отида там и ще забравя за останалите.

- А кои са тези, които се адаптират по-бързо?

- Информационните технологии и комуникациите, банковият сектор, търговията, производството, роботиката. Миналата седмица гледах видео за една американска верига. Там има възможност да ви сканират и вие да се видите с три различни дрехи едновременно в магазина. Може да си купувате обувки онлайн, може да ги индивидуализирате на ниво производство.

- Как "Майкрософт" подпомага на бизнеса да дигитализира дейността си?

- В много аспекти. Облачната технология дава възможност да се обменя информация през различни устройства. Другото е мобилността. Голямото количество данни, -ние имаме решение за това. Ние знаем какви дрехи харесвате и когато отидете в магазин, ви предлагат такива неща. Интернет на нещата трябва да се използва все повече. Ако се замислим за комбинирането на тези неща, "Майкрософт" определено допринася за развитието. Имаме решение за всички тези аспекти, ние осигуряваме всички съставки.

- Какви са предимствата за крайните потребители?

- Те са в много аспекти, ще могат да вършат работата си с лекота. Дигиталната трансформация ще бъде за всички, независимо дали са млади, или не. Тя няма да измести възрастните. Една от най-активните групи потребители на технологии са пенсионерите, те имат много време, използват компютри. Нашата мисия е светът да стане по-малък, всяка фирма и човек да получи това, от което се нуждае.

- Как се справя "Майкрософт" в България?

- Справяме се добре. Имаме потребителски бизнес, който се развива много добре. Хората използват нашите операционни системи, таблети, компютри, "Уиндоус 10". Много от малките фирми в България използват облачната технология на "Майкрософт", която е с много висока степен на сигурност. Има големи фирми в търговията, с които работим много добре. Относно публичния сектор съм също много обнадежден. Той има възможност и право да използва всичко, което предлагаме. Любимата ми дейност е свързана с младите фирми, стартъпите и образованието. Ние инвестираме много енергия, време и пари в образованието. 250 000 долара годишно инвестира "Майкрософт" в българското образование. Обучаваме учители в нашия офис.

CV

Майкъл Кьогелер заема позицията на генерален директор на Microsoft за район Multi-country Europe oт 1 юли 2015 г. В тази си роля той наблюдава и движи операциите на компанията в 15 от най-бързо развиващите се страни в Централна и Източна Европа.

Преди това e генерален директор Marketing & Operations за Microsoft в Близкия изток и Африка, където в продължение на четири години отговаря за изпълнението на глобалните стратегии на Microsoft в страните от региона. За 13 години в Micorosoft Майкъл Кьогелер заема редица лидерски позиции и отговаря за стратегията и маркетинговата политика на компанията както на глобално, така и на регионално ниво.

Преди да се присъедини към Microsoft през 2003 г., той има повече от 10-годишен опит в мениджмънта и ИТ консултациите за компании като McKinsey & Company, KPMG Management Consulting, Lotus, IBM Consulting и EDS Consulting