Елица Винярчек, Aruna PR Advisory
„Намерете си работа, която да обичате, и няма да ви се наложи да работите и ден“. Тази мисъл на Конфуций е първото нещо, за което се сеща запаленият геймър, докато преглежда свободни позиции в сектора на електронните спортове. Но има ли в него място и за хора, които не са „на ти“ с видео игрите?
В световен мащаб това е индустрия за 3,8 милиарда щатски долара, а само за 2015 година цифрите са главозамайващи - приходи в размер на 325 млн. долара (ръст от 67.4% в сравнение с предходната година) и аудитория от 226 млн. геймъри, която съвсем естествено не спира да расте паралелно с експоненциалната дигитализация около нас.
В България потенциалът на тази индустрия все още остава пренебрегнат, въпреки усилията на местни организации като Game Evolution да променят това.
Секторът на електронните спортове отдавна не се отъждествява с геймъра, който седи пред компютъра по цял ден и яде чипс. Тази индустрия освен всичко друго предлага изключително богат избор за професионална реализация и в България специално, където всички търсим добре платена работа, той е от особен интерес. Какви позиции се търсят най-често? Това обикновено зависи от размера и вида на компанията, но със сигурност кариерните възможности, свързани със създаването и промотирането на една игра, са многобройни.
На първо място това е дизайнерът, който измисля цялостната концепция, която впоследствие ще се превърне във видео игра. Той работи тясно с художници, програмисти и аудио инженери.
На следващо място идва програмистът, който развива компютърния код, който реално прави една видео игра да работи. Аниматорът пък визуализира играта, като създава серия от образи. Аудио инженерът е отговорен за всичко, което чувате по време на играта, дава глас на героите и създава звуковите ефекти.
В гейминг индустрията има място за още много специалисти. Например за писател, който може да изпълнява много различни роли: сценарист, създаващ историята, на която е базирана играта или автор на диалозите между героите. Техническият писател е автор на документацията и инструкциите, придружаващи играта.
Има място и за преводачи, които превеждат на чужд език диалозите, инструкциите и друго текстово съдържание. Не бива да се пренебрегват и тестърите, които осигуряват качествения контрол в една компания за видео игри, като идентифицират технически проблеми и програмни грешки.
Съществува и специалист „Технически съпорт“: той е връзката между компанията-създател и публиката, като помага на потребителите, които имат някакъв проблем с играта. Подобно на филмовата индустрия и тук има продуцент, който обгрижва бизнес и финансовите детайли на видео играта. Той координира дейностите на всички служители, които работят върху нея, следи за спазването на крайните срокове и отделените бюджети. Има си и маркетинг мениджър, който формулира начина, по който една игра ще достигне до крайния потребител.
Геймингът създаде и някои съвсем нови професии, между които например стриймърът. Онлайн телевизията Twitch има по-голяма гледаемост от всяка друга телевизия по света, така че всеки може със собствения си компютър, който има камера, да си направи мини телевизия и да печели от реклама, спонсорство и т.н. В зависимост от гледаемостта на вашия канал може да изкарвате над 300 000 долара годишно.
Нова професия е и кастърът, който предоставя информативни и забавни коментари по време на мач на живо, за което се изисква много добро познаване на