Собствениците им се опитват да загърбят старото съперничество и да създадат един медияшоп за всички
Най-големите вестникарски групировки във Великобритания са на път да създадат джойнт венчър в продажбата на реклама, за да се преборят с острия спад в приходите на пресата.
Издатели на националните вестници се срещнаха тези дни и се споразумяха да проучат как биха могли да работят съвместно и да поделят разходите си, пише в. “Файненшъл таймс”. През юни същият вестник съобщи, че медийни групировки обсъждат подобно предложение, наречено “Проект Джуно”.
Преди време подобен модел беше наложен от германската групировка ВАЦ, макар че обхващаше само два вестника - “24 часа” и “Труд”. Същевременно сега рекламните отдели на големите телевизии у нас продават време и в някои по-малки канали, въпреки че не са им собственици.
Пречка за осъществяването на проекта във Великобритания може да се окаже антимонополната комисия на Острова, наречена Competition and Markets Authority. Английската комисия за защита на конкуренцията може да оспори подобен опит да се създаде съвместен екип за продажба на рекламата с мотива, че това нарушава конкуренцията.
Вестникарската индустрия във Великобритания е изправена пред структурен упадък, след като рекламодатели и читатели се обръщат много по-често към онлайн платформи като фейсбук, ютюб и гугъл, казват медийните анализатори там.
Приходите от печатна реклама се очаква
да спаднат
между 15 и
20 процента
тази година, след като през 2015 г. вече преживяха 15-процентно намаление. През юли “Гардиан” оповести по-високи от очакваното оперативни загуби от 69 милиона паунда за годината до март 2016-а.
Тиражите, обявени от английското одит бюро по тиражите преди седмица, показват, че много заглавия имат рязък спад и в читателската аудитория година след година. Само “Таймс” съобщава ръст в продажбите - до 12 на сто през септември 2016 г. в сравнение с миналата година. “Дейли Мирър” пада с 10% година след година, докато “Дейли Мейл”, “Дейли Телеграф”, “Сън” и “Гардиан” намаляват с по 5 процента.
Вестникарските групи могат да компенсират отчасти спада в приходите от продажби, като вдигнат цената си. Собствениците на вестници обаче са по-уплашени от факта, че приходите от рекламата онлайн вече не растат така бързо, както допреди година. Затова търсят как да преодолеят старите съперничества и да работят заедно.
Ако само един медияшоп продава рекламна площ във всички английски вестници, така ще спаднат разходите за поддържане на различни екипи и за заплати, а същевременно рекламодателите и агенциите ще бъдат улеснени. Подобен подход вече е възприет и от телевизионната индустрия, където едва три медияшопа продават рекламно време за стотици търговски канали във Великобритания.
“Убедени сме, че подобно споделено търговско бъдеще за новинарските брандове представлява значителна възможност и за нас, и за нашите клиенти. Ние ще
продължим да
разследваме,
ако това може да послужи като оправдание”, казва Стийв Бут, председател на съвместния вестникарски проект.
Досега обаче нито една от медийните групировки не е коментирала предложението, въпреки че повечето от тях участват в проекта.
“Файненшъл таймс” не се включва активно в дискусиите. Според неговите издатели бизнес интересите на изданието зависят от международната, не от националната перспектива. Въпреки това са готови да подкрепят план, който ще осигури устойчиво бъдеще за вестникарската индустрия.
И все пак, ако проектът за обща продажба на рекламата бъде подписан, той едва ли ще влезе в сила преди 2018 г., смятат английските вестникари.