На годишна база обаче има дефлация от 0,6 на сто

Есенните дрехи и обувки донесоха инфлация от 0,2% през октомври. Това е едва второто месечно увеличение на потребителските цени през 2016 г., показват данни на Националния статистически институт. За последно инфлация от 1% беше отчетена през юли. (Виж графиката - б. р.).

Поскъпването през октомври се дължи преди всичко на облеклото и обувките, които са били със съответно 4,4 и 7,3% по-високи цени. Увеличение от 0,3 на сто има и при алкохола и цигарите. Нагоре са още цените на услугите в образованието - с 1,8 на сто.

При храните обаче има поевтиняване от 0,3 процента през октомври. С най-голям спад са зелето - със 17,3%, и цитрусите - с 10,2 на сто. Леко поевтиняване е отчетено и при хляб, пилешко, мляко и сирене, яйца, олио и безалкохолни.

Свинското пък е поскъпнало с 2,2%, гроздето - с 14,6%, а доматите - с 2,9%.

От нехранителните стоки повишение на цените с 3,5% има на автогаза и с 0,6 на сто - на дизела. Заради търсенето на климатици за отопление през студения сезон и те са поскъпнали през октомври с 2,4 процента.

С приключването на летния туристически сезон пък има съществено поевтиняване на самолетните билети - с 23,5%. През октомври спрямо септември падат цените и на нощувките, но само с 3,2 на сто.

Въпреки инфлацията през миналия месец България продължава да е в дефлация на годишна база. Намалението на потребителските цени е с 0,6% през октомври спрямо същия месец на 2015 г. Дефлацията от началото на годината пък е 0,4 на сто.

Безработните с 50 000 по-малко

С 50 300 по-малко са безработните в България през последната година. Коефициентът на безработица е паднал до рекордно ниските нива от 7% през третото тримесечие, показват данни на НСИ.

От всички българи без работа 14,2 на сто са с висше образование, 50,3 на сто - със средно, и 35,5 процента с основно или по-ниско. 41 000 от безработните, или 17,9% търсят своята първа работа.

Хората, които са без постоянно препитание от повече от 1 година, са 142 400 или 62,2 на сто от безработните.

Положителни са тенденциите и при младежката безработица. Тя е 11,8% за третото тримесечие на 2016 г., което е намаление с 0,6 процентни пункта.

Без промяна пък са т.нар. обезкуражени лица. Това са хора, които нямат работа, но и не търсят, защото не вярват, че могат да си намерят. Обезкуражени са 157 600 българи, или това са 11% от икономически неактивните лица.

49,9% от населението на България, или 3,052 млн. имат заетост. Най-много се трудят в сектора на услугите - почти 2 млн., в земеделието - 220 хил.