Китай обяви плановете си да разработи високоскоростен “maglev” влак до 2020 г., способен да достигне скорост от 600 км/ч.
С тази цел е натоварена държавната CRRC Corp., а поръчката идва от Министерството на науката и технологиите. Компанията е монополист в разработването и произвеждането на високоскоростни влакове в Китай. Бюджетът за това начинание е $464 млн, съобщи vesti.bg.
До 2021 г. ще бъде построена тестова линия, като провинция Шандонг в Източен Китай вече е изявила готовност да изгради сервизна линия от столицата на Жинан до Джингдао, чиято дължина е почти 320 км.
Тайната на успеха на този проект се крие в магнитното поле, което кара влакът да левитира над релсите (оттук идва наименованието „maglev”), което намалява съществено триенето, а това от своя страна увеличава скоростта.
Китай откри първата в света maglev железопътна линия през 2002 г., свързваща международното летище Shanghai Pudong и центъра на града. При скорост от 430 км/ч, 30-километровото пътуване трае под 8 минути.
Тази система бе изградена с помощта на германска технология, но в момента лидер в областта на maglev влаковете е Япония. Последното поколение на влака Shikansen постигна 590 км/ч по време на тестове.
Битката за развитие на най-бързия наземен транспорт се нагорещява и „виновникът” за това е добре познат. Илън Мъск предложи своето решение, наречено hyperloop, което изстрелва капсули с товар или пътници в тръба с ниско налягане. Мъск твърди, че това ще става със скорост до 1287 км/ч (800 мили/ч). Наскоро Hyperloop One обяви, че е постигнала споразумение за изграждане на такова съоръжение, което ще свързва Дубай и Абу Даби.
Китай се включи късно в битката на високоскоростните влакове, но в момента вече има най-дългата железопътна мрежа за такива влакове, покравиваща 20 000 км.
В момента в Пекин се изгражда нискоскоростна maglev линия.