Да се направи тунелът под прохода Петрохан в памет на писателя и краевед Милан Миланов - Революцията.Това предлага инициативен комитет в Берковица и вече започна подписка за реализацията му, каза един от организаторите -Ванина Стоянова.
„Считаме се длъжни да продължим делото му. Негова голяма мечта беше Северозападът да се развива. Още през 60-те години, когато той е работил в София и Берковица е била планирана да се развие като национален курорт, е имало планове за това. Милан Миланов, който изследваше църквите и манастирите, заслужава това – „Велик, непостижим, светъл, светец!”
Инициаторите на подписката, събрала мненията на хиляди хора считат, че така ще се разкрие нов път за бизнеса и привличането на чужди инвестиции. За тунел под Петрохан се говори обикновено преди избори и след това се забравя, затова предлагат референдум. Подкрепят ги и видинчани.
След събирането на подписите, тече процедурата по Закона за гражданските инициативи с проверка на списъците. Инициаторите планират и протест на Петрохан, на който ще поканят и новоизбрания президент, за да разберат неговите планове за развитието на Северозапада. На 12 септември 2008-ма година бяха отворени тръжните оферти за предпроектно проучване за тунел под прохода Петрохан. То е за направлението на път II-81 София - Гинци - Петрохан - Монтана като експресен път, с възможност за изграждане на пътен тунел при Петрохан, участък с. Бучин проход - с. Бързия (км 29+800 - км 71+900)" и възложител е Министерството на транспорта. Участваха четири фирми - "Пътпроект", "Пътпроект 2000", "Рутекс" и "Пътконсулт".
Избраният изпълнител трябва да разработи варианти, които да помогнат за оптимизиране на направлението и подобряване технико-икономическите характеристики на пътя. Габаритът на пътя е 20 м. Цялата отсечка е около 42 км. За тунела сега има три вариантни идеи. Според едната той е с дължина 3.6 км. Според втората - 6.2 км. Най-скъп е третият вариант - 9 км, но той е предпочитан от експертите, защото е на ниска кота и няма изкачване във височина.
Тунелът ще струва близо 70 милиона лева.
За България най-вероятната дължина на тунела е 3.6-до 10 км, което не е някакво инженерно чудо.
Изграждането на тунела е особено важно поради факта, че в този участък пътят София- Монтана се явява най-късата връзка по направление Паневропейския коридор 4. С прокарването на тунел при Петрохан трасето ще се съкрати с 46 километра.
В момента пътят в участък Монтана- София е с обща дължина 99 километра и е трудно проходим при зимни условия.
Строителството на тунел под прохода Петрохан е приоритет на Северозападния район за планиране през 2014- 2020 година.