За пети път жалба в КЗК спря обществената поръчка за изграждане на толсистемата и електронните винетки.

Фирмата “ТоллНет” е посочила, че иска налагане на временна мярка - спиране на процедурата. Веднъж тя вече атакува поръчката пред КЗК заради кратки срокове.

Пътната агенция възобнови търга за 200 млн. лв. на 29 декември и даде срок до 5 януари за подаване на оферти.

Освен след жалба до КЗК поредното ѝ спиране става и ден след като новоизбраният, но още невлязъл в длъжност, президент Румен Радев се обяви против поръчката.

Той реагира във фейсбук вечерта на 2 януари.

“Напомням, че премиерът Бойко Борисов на заседанието на МС от 21 декември 2016 г. нареди на своите министри спирането на всякакви обществени поръчки.

В случай, че те са неизбежни, министър-председателят заръча те да се консултират с моя екип. Въпросната обществена поръчка, обявена в навечерието на празниците, не е консултирана с никого и не може да бъде квалифицирана като “неизбежна”, написа Радев. Той не оспорва законността ѝ, но я намира за политически спорна.

“Считам, че правителството и държавната администрация трябва да спазват нареждането на премиера Борисов, който зае отговорна позиция”, заявява Радев.

Още на сутринта във вторник, когато бе и първият работен ден на годината, Борисов разпореди на строителния министър Лиляна Павлова да разговаря с Радев. И да му разясни процедурата по възобновената поръчка, за да отпаднат съмненията му.

В разговор с новоизбрания президент Павлова е обяснила, че

тази обществена поръчка не е нова, а възобновена процедура,

която е стартирана на 5 април 2016 г. Министърката в оставка е уведомила Румен Радев, че тя е била обект на много жалби, била е спирана и възобновявана неколкократно. Последното произнасяне в полза на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) е от 29 декември 2016 г.

“Спазвайки законите, пътната агенция възобнови процедурата с нов краен срок за подаване на оферти”, съобщават от министерството на Павлова. Тя е уверила Радев, че нито МРРБ, нито АПИ нарушават разпореждането на Борисов, тъй като не обявяват нови търгове.

Агенция “Пътна инфраструктура” аргументира действията си, като съобщи, че поръчката е обявена преди повече от 9 месеца. От АПИ коментираха и обжалванията: “Видно от всички правови решения досега жалбите са били несъществени”.

Поръчката е следствие от доклад на правителството от 11 ноември 2015 г. за въвеждане на смесена система - толтакса за тежкотоварните МПС и електронна винетка за леките коли.

Изграждането ѝ ще стане с обществена поръчка, пише в доклада на кабинета. И в изпълнение на решението му 5 месеца по-късно - на 5 април 2016 г., е обявена процедурата.

От пътната агенция заявяват, че категорично спазват препоръката на премиера Борисов за обществените поръчки. Но съобщават, че въпросната процедура, както и останалите обществени поръчки на АПИ до този момент не са били консултирани с президентската институция.

Поръчката е за 200 млн. лв., но инвестицията няма да е за сметка на държавата. Изграждането на системата ще се финансира от избрания изпълнител. След успешното ѝ пускане парите ще се издължават от събраните такси.

Мотивите за процедурата от гледна точка на АПИ са следните:

- събиране на приходи при различни цени от различни видове превозни средства и по различни пътища;

- превозните средства, които най-много увреждат пътищата, ще плащат повече;

- държавата ще въведе интегрирана и единна система за събиране на пътни такси без формиране на задръствания и опашки по пътищата;

- очаква се по-висока събираемост - по прогноза 1 млрд. лв. на година. За поддръжката на пътищата са нужни още 600 млн. лв. на година, в момента държавата дава 300 млн. лв.

- приходите от винетки не стигат за поддържането на пътната мрежа, още по-малко - за бъдещи инвестиции. Финансовият недостиг до 2022 г. е 6,92 млрд. лв.

Над

1 млн. турски камиона минават годишно през България,

сега плащат 11 евро, а в Сърбия - 200 евро, каза преди месец за “24 часа” бившият шеф на пътната агенция Лазар Лазаров.

При толсистемата таксата ще е между 100 и 150 евро. Всеки превозвач би искал да отложи във времето тези разходи.

Така Лазаров обясни тогава веригата от обжалване на търга. И заяви, че един от управителите на първата фирма, която обжалва, е санитар в “Пирогов”. 

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА