Изграждането обаче ще се забави заради обжалване на избрания строител

Изграждането на отсечката от магистрала “Хемус” между Ябланица и Боаза елиминира един от най-опасните участъци от сегашния път между София и Варна, твърдят експерти и пътни полицаи.

Новото трасе извежда трафика от редица населени места, през които се минава. В момента след слизането от готовата част от “Хемус” следва спускане, а след това са близо 20 км тесен път, който минава през селата Брестница и Български извор.

Между тях трасето е с множество завои и съвсем малко прави участъци, където изпреварването е разрешено. Именно

там стават

голяма част от

катастрофите

През лятото на миналата година например само в рамките на един месец там имаше две тежки произшествия с жертви и редица други.

Само това, че новата отсечка от магистралата ще елиминира този опасен участък, ще бъде от огромна полза, тъй като ще намали катастрофите и ще спаси човешки животи, твърдят пътни експерти.

От изграждането на участъка ще има и друга полза - времето за пътуване от София до Варна ще се съкрати с близо 30 минути. Въпреки че отсечката от Ябланица до Боаза е само 10 км, с нея ще се избегне сегашният маршрут, който е дълъг 20 км. Времето за пътуване се удължава и от ограничението на скоростта от 50 км в час заради населените места, през които се минава.

Новата част от магистралата ще бъде с по две ленти за движение във всяка посока по 4 метра, две ленти за спиране по 3 метра, средна разделителна ивица с широчина 2 метра, водещи ивици и банкети.

Предвидено е изграждането на 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Ще бъде изградена и връзка с пътя Коритна - Белокопитово с проектна скорост 60 км/ч.

При обявяването на търга за строител от пътната агенция поставиха

като критерий за

определяне

на победител

икономически

най-изгодната

оферта

Строежът се финансира с пари от бюджета.

В края на миналата година бяха отворени ценовите оферти на десетте участника в търга. (Кой каква цена предложи - виж в таблицата). В началото на тази година за победител бе избрано обединението “ХВП Ябланица”, в което влизат “Хидрострой”, “Водстрой 98” и “Пътстрой Бургас”.

Офертата на “ХВП Ябланица” е за 54 990 000 лв. без ДДС, което прави 5,9 млн. лв. на километър. Заданието е за проектиране и строителство.

Срокът за изпълнение е 910 дни. От тях 180 са за проектиране, а 730 - за изграждане на отсечката.

“ХВП Ябланица” е получило 93,5 точки. На второ място е “АМ Хемус Щтрабаг ГБС 2016” с близо 20 точки разлика и с цена от близо 75 млн. лв. без ДДС. Прогнозната стойност на поръчката бе 80 млн. лв.

Най-ниска цена предложи обединението “АМ “Хемус 1–2016” - 54,6 млн. лв., но то е отстранено, тъй като от пътната агенция не са приели обосновката за ниската цена.

Според строителни фирми срокът от 910 дни за изграждането на новата отсечка е постижим, още повече, че избраните фирми са завършвали в срок обектите, които са имали до този момент. Това означава, че новият участък може да е готов през 2019 г.

Строителството обаче

ще се забави

заради жалби

срещу избрания изпълнител. Те са подадени от обединение “Строители АМ “Хемус”, “Д/В Актор - АЕР”, “Трейс груп холд”, обединение “АМ “Хемус 1 – 2016” и “ПСТ груп”.

Заради тях в момента подписването на договор с избрания изпълнител е стопирано автоматично. Изчаква се произнасяне на Комисията на защита за конкуренция и евентуално на съда, ако има обжалване и на решението на КЗК.

Отпуснаха авансово 22,8 млн. за строежа

През лятото на 2015 г. бе открит участъкът Белокопитово - Каспичан от “Хемус”.

Правителството осигури допълнителни над 22,8 млн. лева към бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за авансово финансиране на доизграждането на “Хемус”.

Завършването на магистралата е един от основните приоритети в програмата на правителството като ключов проект за развитието на Северна България и е част от европейската пътна мрежа от връзката с коридор IV на запад до коридор IX в близост до Велико Търново.

Дължината на магистралата е около 420 км, остават де се построят близо 250 км. Според стратегията за развитие на пътната инфраструктура в България до 2022 година завършването им ще има важна роля за изпълнението на Националната програма за развитие на България до 2020 г.

От правителството посочват, че доизграждането на “Хемус” е от изключително значение за икономическото и социалното развитие, тъй като ще стимулира заетостта и създаването на икономически растеж, ще повиши пътната безопасност.

Първоначално бе обявен търг за 80 км до Плевен. След това търгът бе спрян и се взе решение отсечката да се раздели на по-малки участъци.

След Боаза има участък от 14 км до пътен възел “Дерманци”. На него се предвиждат един тунел от 830 м, 8 надлеза, два моста над реките Вит и Калник, 7 виадукта и два пътни възела.

Следват 18 км от пътен възел “Дерманци” до пътен възел “Каленик”. На този участък ще има два тунела, 6 надлеза, 5 виадукта и пътния възел “Каленик”.

Третият също е с дължина 18 км и е до пътен възел “Плевен”. На него ще има 6 надлеза и 5 виадукта.

Чрез препроектиране и намаляване на габарита на пътя ще бъдат спестени към 150 млн. лв. от първоначалната стойност. Предвижда се още проектната скорост да се намали на 120 км при разрешени по магистралите 140 км/ч.

В същото време магистралата се строи и откъм Варна, след като бе обявен търг за участъка от Белокопитово до Търговище, който е с дължина 16,5 километра.

Направили сме така, че нито служебното правителство, нито друго след него да не може да спре строителството на магистрала “Хемус”, обяви преди дни министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.