Близо половината от всички жалби при пазаруване по интернет са срещу български сайтове, които са регистрирани в Румъния, съобщи шефът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов. Той обаче отказа да посочи имената на сайтовете, защото центърът нямал това право.  

На второ място са жалбите за нередности при пазаруване от сайтове, регистрирани в Германия. След това са Италия и Унгария. 

В Европейския потребителски център се подават сигнали за нередности при трансгранични сделки. След оплакванията за онлайн търговията следват жалбите за пътувания със самолет. Най-често те са за забавени и отменени полети, отказ за плащане на обезщетения, проблеми с багажа. 

От Европейския потребителски център, който е към Комисията за защита на потребителите, обясняват, че жалбите при тях са се увеличили с близо 30 на сто през миналата година и са достигнали 1300. Освен от българи са пристигнали оплаквания и от чужденци срещу родни търговци. През 2016 г. е имало 150 такива клиенти, най-вече от Германия, Великобритания и Франция.

КЗП има амбицията да изготви и предложи нормативно решение за контрол на т. нар. споделена икономика, каза председателят й Димитър Маргаритов. Той припомни случая с "Юбер", който се развивал у нас по странен начин. 

Не трябва да се крием от проблема, а да търсим начин да го решим, допълни Маргаритов.

Миналата година имахме успешен туристически закон с няколко хиляди проверки и няколкостотин акта от страна на КЗП. Целта ни беше да сведем до минимум желанието на търговци да обещават нещо, а след това да не го изпълняват, каза председателят на КЗП.

През 2016 г. КЗП е извършила 38 865 инспекции в търговски и туристически обекти, както и в интернет пространството, съобщиха от КЗП. За установени нарушения са съставени 3251 акта. Забранени са 212 опасни стоки. Преустановено е предлагането на четири услуги до отстраняване на проблемите. Временно са затворени 142 заведения за хранене и развлечения и места за настаняване, тъй като са предоставяли туристически услуги без удостоверения за категоризация.

Забранени са и 299 нелоялни търговски практики в сферите на телекомуникациите, туризма, онлайн търговията, продажбата на хранителни стоки и други. Установени са 563 неравноправни клаузи в договори с общи условия на банкови и небанкови финансови институции, туроператори, онлайн търговци, фирми за изработка на мебели, пощенски оператори и други. Заведени са и 27 колективни иска - те са за неотстранени след отправени от КЗП препоръки по неравноправни клаузи и за тяхното преустановяване.