Китай отново стана през 2016 година лидер на световния пазар на предмети на изкуството, продавани на търг, чийто оборот обаче се е свил с 22 на сто заради спада на продажбите на произведения за над 10 милиона долара. Това сочи годишният доклад на Артпрайс (Artрrice), цитиран от АФП и БТА.
През миналата година на търгове в света са продадени предмети на изкуството за 12,5 милиарда долара спрямо 16,1 милиарда долара през предходната година, посочва Артпрайс, която е световен лидер на банките за данни за продажбите и индексите на предметите на изкуство.
Въпреки това свиване западният пазар отчита рекордно нарастване с 11 на сто на броя на трансакциите с предмети на изящното изкуство (без антиките, анонимните културни предмети и движимото имущество).
След като през 2015 година Китай бе детрониран от САЩ като световен лидер в сектора, Поднебесната империя отново се наложи през 2016-а като първа сила. Възползвайки се от спада на продажбите на Запад, Китай отчита оборот от 4,8 милиарда долара или минус 2 на сто. Това е дял от 38 на сто от световните търгове. Шест китайски къщи за продажби на предмети на изкуството вече са в световните топ 10.
САЩ, които вече са втори в класацията, имат за миналата година продажби на стойност 3,5 милиарда долара или 28 на сто от световния пазар. Великобритания е трета със 17 процента от пазара.
Рекордьор в търговете за 2016-а е картината "Купа сено" на импресиониста Клод Моне, продадена за 81,4 милиона долара. Този шедьовър бе продаде през 1990 година за 4,8 милиона долара.
От старите майстори картината "Лот и неговите дъщери" на Рубенс бе продадена за 58,1 милиона долара в Лондон.
Рекордът при модерното изкуство за 2016 година държи сочения за бащата на абстракционизма Василий Кандински с произведението "Твърд и извит" ("Rigide et courbe").
Ню Йорк си остава безспорният лидер на центровете за търгове с 3,2 милиарда долара оборот през миналата година, следван от Пекин с 2,3 милиарда долара, който отне второто място на Лондон. Британската столица е била на трето място с 2,1 милиарда долара.