Досега не е правена на нито един парк

Досега няма нито един случай, когато от Министерството на околната среда и водите да са възлагали да се прави екологична оценка на план за управление, независимо дали става въпрос за национален, или природен парк. Ако бяха възложили за Пирин, щеше да е първият случай и прецедент, съобщиха експерти по екозаконодателство. Именно и затова било решението от 1 март на министър Ирина Костова да не се прави екооценка.

Още повече че са продължени действията на предишното ръководство на министерството, което с писмо от май 2015 г. е излязло със становище, че планът за Пирин не подлежи на екологична оценка и оценка за съвместимост за зоните “Натура 2000”. (Виж факсимилетата - б.р.)  В писмо от май 2015 г. пише, че планът за управление на Пирин не подлежи на задължителна екооценка.

В писмо от май 2015 г. пише, че планът за управление на Пирин не подлежи на задължителна екооценка.
 

Съобразени са и със становищата на общините, граничещи с парка, според които такава оценка не е необходима. Скоро бяха одобрени плановете на национален парк “Централен Балкан” и природен парк “Българка” и за тях МОСВ не е възлагало изготвяне на екологична оценка.

Плановете за управление на защитени територии, включително и на парковете, са рамкови документи, които определят политиката, нормите и режимите, съобразно които те ще се управляват. Те нямат характеристиката на устройствените планове, в тях няма никакви конкретни параметри, било то за строителство или за друга дейност. По тази причина няма на какво да се прави екологична оценка. Затова и Законът за опазване на околната среда не задължава да се възлага екологична оценка.

Екологични

оценки се

възлагат

задължително,

когато има

конкретни

инвестиционни

намерения

с точни параметри.

Такива за Пирин все още няма. Когато се получи, то ще бъде подложено на най-строг контрол и извършване на всички законови процедури, включително екологична оценка и оценка за съвместимост за зоните по “Натура 2000”.

Процедурата по актуализацията на плана за Пирин започва през 2012 г. Този процес продължава вече 5 години, а това не е нормално. Планът ще остарее, преди да се приеме. Още през юли 2015 г. е проведено публичното обществено обсъждане. Оттогава планът е връщан четири пъти за доработка. Отразени са забележките на експертите на МОСВ и заинтересованите лица, включително и на неправителствените организации. Забавянето е повече от година.

Процедурата “Предварително изпълнение” на решенията на МОСВ за Пирин е рутинна практика на министерството. Тя се прилага за много дейности, когато забавяне ще доведе до сериозни вреди. Използва се, когато има намерения за умишлено бавене на процедурите, тоест злоупотреба с права от недобросъвестни лица и организации. Конкретно

планът за Пирин

е закъснял много

Старият е правен преди 15 години и не отговаря на европейските критерии за управление на защитени територии. През януари е получен доклад от Брюксел, в който наред с други констатации има забележки, че България не управлява адекватно парковете си. Възможността чрез злоупотреба с права да се забави с още няколко години приемането на плана за Пирин, и конфликтът с него да продължи, е основната причина да се приложи “Предварително изпълнение”. И двете решения, които издава МОСВ за плана за Пирин, са с възможност за съдебно обжалване и заинтересованите страни могат да се възползват. В случая са изпълнени всички законови процедури и е продължен процесът на одобрение, започнат преди няколко години. Затова МОСВ няма никакви обективни и законови основания да оттегли двете решения.

Какво следва?

Следващата стъпка, която е съгласно Наредбата за разработване на планове за управление на защитени територии, е провеждане на Висш експертен екологичен съвет - специализиран състав, на който ще се разгледа актуализираният план за Пирин.