Почти три пъти по-евтин е железопътният превоз на извънгабаритни товари в сравнение с автомобилния, сочат изчисления на Централната енергоремонтна база ЕАД /ЦЕРБ/. В съобщение от ЦЕРБ се посочва, че това е единствената компания в България, която извършва превози с вагон-лодка. По-изгодно е дори в случаите, когато се налага комбиниране на ж.п.- и шосеен транспорт, поясняват от компанията.

Освен на по-ниска цена, с железопътната мрежа може да се превозват и по-тежки товари. Транспортът с вагон-лодка е по-екологичен от автомобилния, по-малко се влияе от метеорологичните условия и е с по-нисък риск от инциденти. Единственият съществен недостатък е, че изисква повече време за извършване поради по-ниската скорост на железопътните превозни средства, цитира БТА.

През 2016 година у нас са издадени над 2400 разрешителни за автомобилен превоз на извънгабаритен товар по данни на агенцията "Пътна инфраструктура".

Европейската комисия е заложила като цел до 2030 г. 30 на сто от товарите, превозвани на разстояние над 300 км чрез автомобилен транспорт, да се прехвърлят към железопътен или воден транспорт. Този процент трябва да надхвърли 50 на сто до 2050 година. Основната причина за тази разпоредба е, че въглеродните емисии от железопътния транспорт са с 3,5 пъти по-ниски на тон-километър в сравнение с тези от автомобилния транспорт, както и са по-икономически изгодни.

Данни за 2013 г. показват, че относителният дял на железопътния товарен превоз в България е едва 9 на сто. За сравнение в Румъния е 22 на сто, а в Латвия - над 60 на сто, като средно за страните от ЕС е 18 на сто.

Единствената функционираща вагон-лодка за транспортиране на инвънгабаритни товари по железопътни релси в България е собственост на ЦЕРБ. Тя превозва трансформатори и електрически машини, както и масивни съоръжения от всички отрасли на промишлеността до 250 тона.

ЦЕРБ предвижда ж.п.-транспортът на извънгабаритни товари да става все по-предпочитан. Поради големия потенциал на тази услуга в края на 2016 г. компанията купи на търг от "Холдинг БДЖ" ЕАД втора вагон-лодка /осемосна/, която ще бъде пусната в движение през тази година. Предимството й е, че може да превозва по-високи товари /до 96 тона/ поради ниската си товарна площадка.