Министърът на транспорта Христо Алексиев ще предложи на правителството да прекрати концесията на Летище София. Това съобщи самият той на пресконференция. Мотивът е, че анализът на концесионната процедура е показал, че не е защитен държавния интерес. Едно от условията да се платят веднага след подписване на договора минимум 550 милиона лева, щяло да доведе до повишаване на летищните такси. От документите по процедурата ставало ясно, че държавата поема ангажимент това еднократно плащане да бъде признато като разход, а от там да се калкулира в летищните такси. Което означава повишаването им общо за аеропорта с 20-25 милиона лева. Министърът се опасява, че това ще отблъсне авиокомпании да оперират от Летище София. А за другите, които нямат избор, ще бъде причина да повишат билетите за пътниците.
Той направи сравнение с летището в Белград, което е аналогично по трафик и големина на софийското, че за концесията за него имало 27 оферти, докато за летището в София се очаквали 5-6. Освен това летището в Белград се дава на концесия за 25 години, а нашето - за 35.
Нямало и яснота за инвестициите, както и за развитието на летището в София.
"Тежест в критериите за оценка се дава на еднократното плащане", каза министърът.
Международна практика било да се избере международен консултант, който да направи анализ на трафика, какви инвестиции са необходими и чак тогава да се обявява процедура.
При нас дори генералният план на аеропорта не е направен, а се оставя това да стори концесионера, което по света не е прието.
Министърът заяви, че президентът Румен Радев е поставил акцент да се анализира и фактора сигурност при даване на летището на концесия. Според Алексиев в критериите за оценка за концесия този фактор е подценен.
На въпрос на журналисти дали прекратяването на процедурата е свързано с възможността турско-руски консорциум да участва, Алексиев заяви, че няма значение кой ще вземе концесията, въпросът е да бъде защитен държавният интерес, а в случая не било така.
Тъй като парите от концесията на летището щяха да отидат за погасяването на дълговете на БДЖ, въпросът беше какво ще се прави със железницата. Алексиев каза, че имал среща с облигационерите и те са били склонни да разсрочат дълговете на БДЖ. Да ощетим въздушния транспорт за сметка на БДЖ и да разрешим един проблем с железниците за сметка на друг, в друг транспорт, не му струва приемливо.
Имало ясен план за развитието на БДЖ. Той изисквал малко увеличение на държавния трансфер - 10-15 млн на година. Така щели да се ремонтират влакове, да се купят нови, заяви министърът.