Европейската комисия иска да забрани използването на винетки.

Страните, които в момента ги използват, могат да ги запазят до 1 януари 2024 г. за тирове, за леките коли срокът е до 2026 г.

Стикерите като начин за плащане няма да бъдат въвеждани от 1 януари 2018 г. в държавите, в които все още ги няма. Страните, в които в момента се използват, ще могат да ги запазят до 1 януари 2024 г. за тировете, срокът за леките коли е до 2026 г..

Новата система за плащане за пътища трябва да се въведе от 1 януари 2022 г.

Това гласи част от пакет от 8 нови правила, които ЕК предложи в сряда. Списъкът ще бъде допълнен през следващите 12 месеца с други предложения, включително и за подобряване на стандартите за емисиите от автомобили след 2020 г. За първи път ще бъдат включени и норми за емисиите и разхода на тежкотоварните превозни средства.

Принципът на новите правила е цената в ЕС да е на база на изминатото разстояние, а не на времето, през което превозното средство е на пътя, какъвто е и принципът с винетките.

Размерът на таксите ще се изчислява според емисиите от превозното средство. Само автомобилният транспорт е отговорен за почти една пета от емисиите в ЕС, напомнят от комисията.

Държавите, които не изискват заплащане за ползването на пътищата, няма да бъдат задължени да въведат толсистема, предлага ЕК. Тези, които решат да я ползват, ще трябва да я прилагат не само върху магистралите, но и в участъци от други пътища, които преминават пред защитени или силно замърсени зони.

Директивата ще позволи на властите да въведат и данък “задръстване” за пътища, които през определени периоди са силно натоварени.

Комисарят по въпросите на транспорта Виолета Булц заяви, че превозните средства с нулеви емисии, каквито са електрическите коли например, ще плащат 75% по-евтино.

Пакетът от законодателни промени се нарича “Европа в движение”. Той ще включва поредица от инициативи, които да направят по-безопасно движението по пътищата, да насърчат използването на по-справедливи системи за пътно таксуване, да намалят вредните емисиите и замърсяването на въздуха.

“Тези предложения ще продължат да са двигател за иновации, ще повишат конкурентоспособността, ще доведат до намаляване на емисиите на въглероден диоксид, ще подобрят качеството на въздуха и общественото здраве и ще повишат безопасността на транспорта”, мотивират се от ЕК.

Предложенията трябва да минат през дебат и гласуване в Европейския парламент и националните правителства.

Превозвачите са против, защото им е по-лесно и евтино да работят с винетки. Промяната би принудила всички да монтират устройства за изминатото разстояние.

Темата с въвеждането на толсистема е актуална и в България. Въвеждането ѝ се бави с няколко месеца. Поръчката бе обявена през миналата година, но заради жалби все още процедурата не е стартирала. Това според експерти лишава страната ни от около 1 млрд. лв. на година.