БНБ готова с нов закон за сигурността им

За да се повиши сигурността на онлайн преводи и плащания, БНБ ще проверява идентичността и на платеца, и на доставчика. Ще се използват елементи, които знаят единствено те. Защитата ще е поне двойна - чрез парола, която само ползвателят знае, и с еднократни кодове, генерирани от специални устройства и изпратени до мобилен телефон или имейл, който само той притежава. За разпознаване на клиента могат да се посочат биометрични данни - пръстов отпечатък, разпознаване на ириса и др. модерни способи.

Това съобщи подуправителят на БНБ Нина Стоянова при откриването на банков форум “Иновации” в София.

Изискванията са записани в нов закон за платежните услуги, разработен от БНБ и финансовото министерство.

Процедурата гарантира пълна защита на данните, уточни Стоянова. Законът ще задължи всеки доставчик на платежни услуги веднага да докладва на надзорнияи орган за всеки значим операционен или свързан със сигурността инцидент. Платежните операции ще се регулират независимо от мястото, на което е базиран доставчикът. Новите правила ще са за разплащания с всички валути, а не както сега само за такива в евро или във валутите на държави от ЕС.

“Дигитализацията не е цел, а средство да предложим на клиентите си достъп до финансови услуги по всяко време на денонощието. Дори да не се появи изцяло дигитална банка, вече се предлагат различни мобилни услуги, онлайн платформи и банкомати с различни функции”. Това заяви пред участниците във форума главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Левон Хампарцумян.

Той обаче предупреди, че широкото навлизане на технологиите не означава автоматично, че всеки може да се занимава с финансово посредничество. “Финансово посредничество се прави с капитал, репутация и международна мрежа. Трансакционният бизнес, към който са се насочили някои технологични компании, е само малка част от банкирането”, каза Хампарцумян.

“Има достатъчно свободни капитали, които търсят място и трябва да има по-лесен контакт между инвеститорите и хората с идеи”, смята Ираван Хира, генерален мениджър на “Хюлет Пакард”. Според негоновите технологии улесняват този контакт.

Комбинация от съвременни продукти, модерено обслужване и висока сигурност е дългосрочният фокус на Пощенска банка, каза изпълнителният ѝ директор Петя Димитрова.

“Иновациите разширяват финансовите услуги, дават равен старт за всички в бизнеса”, смята евродепутатът Ева Майдел. По дигитален канал през скайп тя представиновите законодателни инициативи на Брюксел за иновациите във финансовия сектор.