Ако фирмата ви е в София и има нужда от офис от порядъка на 2500-3000 квадратни метра, изборът ви в момента на практика ще е сведен до 2-3 сгради. Няма да останете на улицата, но рискът да не си намерите точно това, което сте търсили и да се задоволите с нещо по-лошо, е много голям.
За това предупреждават консултантите в сферата на бизнес имотите, и то не от вчера, а от две-три години насам.
На пръв поглед в София и в другите големи градове, където има бизнес, се строят бизнес сгради, и то усилено. Изчисленията на консултантската компания “Фортон” показват, че от началото на 2017 г. до края на 2020 г., т.е. в продължение на 4 години, на пазара в България ще излязат офис сгради с общо 380 000 квадратни метра площи. “Но през последните години всяка година се усвояват по 120-150 000 квадратни метра нови офиси, така че тези сгради на практика ще се изчерпят за около 2-3 години”, казва шефката на “Фортон” Михаела Лашова.
“Ние вече предупреждаваме клиентите ни, които си търсят офиси, че тази дейност отнема минимум 3 месеца. Много често се налага една фирма да бъде разположена на две-три различни места из града. Слава богу, много от тях вече се научиха да планират по-дългосрочно разширенията си и се съобразяват с обстановката, но пък не всеки бизнес позволява такова планиране”, споделя Станимира Пашова, мениджър “Офис площи” във “Фортон”.
Недостиг и цени
В топ 15 на бизнес сградите в България свободните площи са едва около 2%. В такива сгради самата конструкция позволява гъвкавост в разпределението на площите, но и от това могат да се появят не повече от 1-2% нови помещения. В сградите от по-нисък клас свободните площи са малко повече, но при всички случаи недостигът е вече видим.
Донякъде е странно, но това все още не влияе пряко на наемите. През 2016 г. нарастването им е от порядъка на под 5% и в столицата, в сгради клас А, цените са от порядъка на 13-13,50 евро на квадратен метър за месец. Консумативите се заплащат отделно.
Разбира се, тази цена важи за съвременни сгради, и то на хубави места и с добри транспортни връзки. В останалите офиси могат да се наемат с 1-2 евро на квадрат по-евтино.
В повечето случаи става въпрос за дългосрочни отношения и договорите за наем се сключват за период от минимум 2-3 и максимум 10 години.
Почти никой инвеститор в бизнес сграда не си позволява да вдига наема извън параметрите, които позволява самият договор. В разгара на финансовата криза дори се правеха отстъпки. През 2009-2013 г. например наемите на офиси се движеха между 9,50 и максимум 11 евро на квадратен метър. На практика много от наемателите все още плащат толкова и цената от над 13 евро важи предимно за новите клиенти.
А нови клиенти не липсват. Условията в България продължават да са привлекателни най-вече за ИТ и аутсорсинг фирмите, а на много от тях им трябват огромни офис площи. Тези, които вече са се настанили в България и имат стабилен бизнес тук, много често разширяват дейността си и им трябват още площи.
Според Пашова през 2017 г. пазарът на офис пространства ще е стабилен. Паралелно с търсенето на помещения на пазара все пак ще излязат нови сгради, а инвестиционната активност се изразява в пускането в експлоатация на сградите, за които през 2015 г. и 2016 г. усилено бяха купувани парцели. Следователно, ако има ръст в наемите, то той ще е в рамките на миналогодишния.
Михаела Лашова сочи, че ръстът на този пазар през 2016 г. е бил 7,6% и няма причина да не е същият и през 2017 г.
Нови зони
По-голямата част от тези 380 000 квадрата нови офис площи, които ще се появят в България до 2020 г., ще са в столицата.
Интересното е, че в София вече се обособяват няколко нови зони, в които усилено се строят такива сгради или тепърва ще се разрастват, защото има подчертан инвеститорски интерес. Той се появява или когато на мястото има вече осъществен проект и той се развива добре, или когато някъде вече има изградени добри транспортни връзки, особено метро.
Една такава зона е площад “Македония”. Притегателният център тук е сградата “City Tower” на гръцкия инвеститор “ГЕК Терна”. Новият гигант ще има две свързани сгради, едната с 19, а другата с 8 етажа. Офисната кула ще предложи 34 500 кв.м площи от клас А. На приземния етаж откъм улицата ще има търговска част. Паркингът ще е подземен, на шест нива с близо 370 паркоместа.
Друга зона, която се развива бързо и още ще расте, е районът около мол “Парадайс”. Само преди десетилетие тук имаше голи поляни, из които бяха разпръснати халета, магазин на “Мототехника” и запуснати производствени помещения. С довеждането на метрото до подземието на мола и с пробива на улица “Сребърна” обаче районът става все по-привлекателен и инвеститорите бързо го усетиха. Собственикът на мола обяви нов проект - Paradise Tower, който ще бъде с внушителните 55 етажа и височина от 215 метра. Той ще е с офис площи.
Съвсем наблизо е районът около болница “Токуда”, където още в миналото имаше няколко малки офис сгради, разширяващи се в момента.
Районът на “Младост” също е доста привлекателна зона за офис сгради, макар че там става въпрос за няколко локации, а не за една. Едната е около небостъргача “Кепитъл форт” на булевард “Цариградско шосе”, който за момента е най-високата сграда в България. Инвеститорът му “Форт нокс” продължи да се цели високо, като в момента изгражда нов небостъргач, съседен на първия - Sky Fort, който ще бъде 202 метра. Така само в този терен ще има средоточие на около 100 000 квадратни метра офис площи.
Другата зона наблизо е бизнес паркът. В самия парк има място за още само една сграда, но около него в момента се осъществяват няколко проекта, така че и тук до 2-3 години ще има нови 100 000 квадратни метра офиси.
Друг притегателен център в “Младост” е проектът “Гран каньон” на турската “Гаранти коза”, който ще промени облика на тази част на комплекса. Според запознати вече се водят разговори с инвеститори, които имат планове да се присъединят към динамичното развитие на този район, като построят офис сгради. Привлекателното на тази част от “Младост” са добрите транспортни връзки и обстоятелството, че хората, работещи в тези офиси, ще има къде да се хранят.
България на фона
на останалите
България не е някакъв оазис в привличането на инвеститорски интерес за изграждане на офис и изобщо на бизнес сгради. Тези тенденции са в сила и в останалите държави от Централна и Източна Европа.
На картата Чехия, Австрия, Унгария и Полша стоят най-добре на пазара на имоти по привличане на инвеститори. При това те са притегателни не само за опортюнистични инвеститори, които ще дойдат да построят имот, за да го продадат след това. А и за консервативни, които имат опит в управлението на бизнес имоти.
Тази тенденция бавно прелива към съседните страни: Румъния, Словакия и дори България. В България на пазара вече има много малко подценени активи, каквито имаше допреди 5-6 години, а и почти няма вече замразени проекти. Но пък характерното за нашите държави е, че разчитаме и привличаме предимно опортюнистични инвеститори в бизнес имоти. У нас и в Сърбия и Македония се случват сделки с инвеститори от Южна Африка, Англия и други държави, където са склонни да поемат малко по-високия риск.