ЕК одобри отпускането на държавна помощ за БДЖ в размер на 224 млн. лв., което е доказателство за оценката на европейската институция на направените реформи през последните години в дружеството. Всичко това е резултат от положените усилия от страна на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, ръководството на дружеството и администрацията. Това съобщи на брифинг днес Велик Занчев, зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията и председател на Борда на директорите на БДЖ, цитиран от "Фокус".

Занчев коментира, че това е първата европейска нотификация за държавна помощ от присъединяването на страната ни в ЕС. По думите му шестгодишното проучване на искането за държавна помощ е доказало жизнеспособността на дружеството, както и правилният подход в управлението му по време на криза. Той поясни, че оттук насетне започва тежката част – преговорите с министерство на финансите. Занчев уточни, че предстои да се начертаят финансовите схеми, по които парите да дойдат в дружеството. По думите му се стартират преговори с облигационерите по втория облигационен заем, формиран през 2007 г.

Той коментира, че остатъкът, който трябва плати БДЖ по него е 150 млн. лв., а лихвите, които БДЖ плаща за просрочие са около 14 млн. лв. на година и тежат много на дружеството. Зам.-министър Велик Занчев коментира, че има воля да се решат проблемите в жп сектора и част от решаването им е стартирането на концесията на летище „София“. Изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров допълни, че концесията на летище „София“ ще стартира най-вероятно до края на септември и парите от нея ще бъдат ползвани за покриване на заема от 224 млн. лв.

Владимиров коментира, че развитието на БДЖ е заложено в 21 проекта. По думите му това не е краят на пътя, това е финалната права по отношение на спасяването на БДЖ. Владимиров разкри, че първият от тези 21 проекта е за погасяване на задълженията, а след това и закупуване на нови мотрисни влакове. По думите му предстои и създаване на изцяло ново дружество, което да се занимава с ремонтна дейност. Той уточни, че за последните седем години са погасени над половината от задълженията на БДЖ.

В началото на периода, през 2010 г. те са били в размер на 850 млн. лв. и тогава се говорело, че БДЖ е във фалит, а сега дългът е в размер на 412 млн. лв. и погасяването е ставало само със собствени средства. По думите му от една страна това е доказателство за правилното управление на дружеството, но от друга е довело и до влошаване на услугата за пътниците, защото е било невъзможно да се правят вложения. Той изброи, че са оптимизирани всички дейности в дружествата, преструктурирана е цялата компания, извършени са огромно количество реформи. По думите му повече от 300 мерки, са натрупани през всичките тези години, за да може да се стигне до тази повратна точка, в която ЕК дава положителното си становище за това, което е случило в БДЖ. Управителят на „Пътнически превози“ БДЖ Пламен Пешаров кометнира, че системата за онлайн билети ще заработи от началото на 2019 г.