До април месец 2019 г. трябва да има издадено разрешение за строеж и избран изпълнител за Лот 3.2 на АМ „Струма“. Това предвижда песимистичният вариант за реализация на проекта, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в Брюксел днес, съобщиха от пресцентъра на МРРБ.

Заедно с министрите на околната среда и водите Нено Димов и на туризма Николина Ангелкова представиха напредъка в реализацията на проекта за доизграждане на магистралата на работни срещи с комисарите по регионална политика Корина Крецу и по околна среда и води Кармену Вела.

Министър Нанков подчерта, че просрочването на този срок ще затрудни вместването на проекта в периода на допустимост на разходите по Оперативна програма „Транспорт и транспорта инфраструктура“, който е до месец декември 2023 година.

Оптимистичният график за реализацията на проекта предвижда разрешението за строеж и изпълнителят на строително-монтажните работи да са избрани до декември 2018 година, информира още министърът.

Той подчерта, че освен икономически, социален и екологичен ефект, инфраструктурният проект има значение и за сигурността и безопасността на пътуващите.

Трасето от сега съществуващия път през Кресненското дефиле е най-тежкото от републиканската пътна мрежа, коментира Нанков. По участъка с дължина над 20 км средно годишно 6 души губят живота си, като през миналата година те са били седем. Средно годишно ранените са повече от 30, а над 50 са пътно-транспортните произшествия, съобщи той. Факторът време от гледна точка за максимално бързо изграждане на участъка пред дефилето е важен и за спасяването на човешки животи, заяви регионалният министър.

Николай Нанков напомни, че като приоритетен от жури от представители на браншови организации, научните среди и неправителствени организации, от икономическа и технологична гледна точка бе оценен полуизточният вариант за реализация на Лот 3.2 на АМ „Струма“. Той предвижда запазване на едната част на трасето през Кресненското дефиле със съответните екологични мерки по съоръжения, които да предпазват биоразнообразието в обхвата на пътя, и изнасянето на движението в обратна посока източно от дефилето с две ленти в посока София – Солун, като при изкачването е планирана и трета лента.

Имаме пълно съдействие от страна на ресорните еврокомисари. Има вариант за пренасочване на средствата към други обекти с техническа готовност в северна България, но АМ „Струма“ за нас е геостратегически проект и България ще я изгради с национални или европейски средства, коментира регионалният министър.

По Лот 3.1. нямаме проблеми, освен този с изчезналите документи от АПИ в мандата на служебното правителство за обществената поръчка на тунел „Железница“, коментира министърът. Там до края на месеца ще рестартираме процедурата със съкратени срокове, за да наваксаме закъснението от почти една година в изоставането, допълни той. Работи се по Лот 3.3 от Струмяни до Сандански, като има и предсрочно изпълнени дейности от изпълнителя, съобщи още регионалният министър.

Трябва да решим проблема с лот 3.2, но България е длъжна да завърши магистралата с национално или европейско финансиране. Основната ни цел бе запознаване на еврокомисарите и дирекциите с напредъка и подхода, който ще следваме за реализиране на този важен за България и ЕС приоритет. Проектът е с наднационален приоритет, тъй като е част от Коридор № 4 – единственият от десетте транснационални транспортни коридори, който преминава през територия само на страни членки на ЕС, заяви Николай Нанков

Остава Оценката за съответствие към Оценката за въздействие върху околната среда и водите да докаже кой от петте предложени в нея варианта е приоритетен. Те бяха внесени в Министерството на околната среда и водите в началото на месеца и очакваме да имаме одобрение по нея до октомври т.г., обяви министърът. Важно е да се избере вариант за строителство. Той ще даде и икономическите параметри на отсечката. Тогава ще знаем какъв ще е нужният ресурс, посочи още Нанков. 670 млн. евро ще е най-скъпият участък от магистралата заради сложния релеф, сеизмичната активност и всички други фактори, свързани с опазване на видовете и околната среда, като ще се реализира с европейски средства и национално съфинансиране. Проектът за дългия тунел е на последно място, заради сложността на проекта и опасностите, които крие, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството.