Той доказва качеството на плодовете и зеленчуците и позволява по-големи добиви. Подходящ е за всички фермери, но в България стопанствата са раздробени, казва Димитър Спасов, председател на управителния съвет на “Кауфланд България”

- Кое накара “Кауфланд България” да започне да подпомага финансово земеделските ни производители да се сертифицират по системата Global G.A.P.?

- Макар и немска, нашата фирма носи българска душа и работи с много български земеделски производители. Стремим се да ги подпомагаме, защото така подкрепяме икономиката на местно ниво и им помагаме да произвеждат по-качествени продукти.

За нас устойчивото развитие е абсолютен приоритет и в този смисъл активно влагаме финансови средства в програмата по сертифициране. Доколкото знам, няма друг такъв всеобхватен, с такива мащаби и с такъв имидж сертификат за качеството на земеделската продукция.

- Как би могъл да бъде убеден родният фермер да се сертифицира по G.A.P., каква е ползата за него?

- Ползите са абсолютно доказани. С негова помощ производството се структурира по нов, по-добър начин, той вдига добивите и особено важно –

повишава

качеството

А всичко това му позволява да намери нови пазари за продукцията си.

Сертифицираните производители имат много по-широки възможности за износ на продукцията, тъй като в чужбина на този сертификат много се държи. Един от нашите доставчици, на когото помогнахме да получи G.A.P. - производител на плодове от Бургаско, се похвали, че след като е взел сертификата, му се е отворила възможност да изнесе 50 тона ябълки за Индия.

Ефектът е видим, и то в кратки срокове. Земеделските производители в един район, в който има сертифициран производител, веднага забелязват разликата. Защото от същата като големина площ, се изкарва много повече продукция.

- Как потребителят може да познае на щанда в “Кауфланд”, че един плод или зеленчук е сертифициран по G.A.P.?

- Хубавото е, че сертифицираните продукти не струват по-скъпо от останалите. Цените са аналогични.

При сертифицираните има едно означение - GGN, плюс 13-цифрен номер. Той е уникален за всеки производител и като се влезе в сайта http://www.globalgap.org, веднага може да се извади информация за съответния производител, за полето, на което е отглеждана стоката, и за самата стока.

Прави ни впечатление, че всички плодове и зеленчуци, които внасяме от Гърция, Турция или Испания, масово са сертифицирани. В България производителите с такъв сертификат все още са малко - около 60 на брой. И тъй като купувачът - не само в България, а и навсякъде, където е стъпил “Кауфланд”, предпочита стоките родно производство, решихме да подпомогнем сертифицирането на още 26 производители.

Правим го от миналата година, а ще го правим и занапред. В летните месеци и в ранната есен, плодовете и зеленчуците от български произход, които продаваме, стават повече от вносните – около 60% са.

- Има ли вероятност този най-разпространен земеделски сертификат в един момент да стане задължителен поне на ниво ЕС?

- Темата за произхода на онова, с което се храним, е водеща в момента в Европейския съюз, а и у нас, разбира се. Дали ще стане задължителен G.A.P. и кога, не можем да кажем. Но забелязваме, че потребителите все повече се интересуват не само от качеството на това, което купуват, а и от това къде е отглеждано, къде са расли зеленчуците, от коя ферма са животните.

- Какъв е разходът, който трябва да направи един земеделски производител, за да се сертифицира, ако не може да попадне сред онези, които подпомагате?

- Разходът варира. В основни линии той се дели на две – веднъж се плаща една глобална фиксирана сума, а след това за съответната инспекция. Първият разход е между 5000 и 7000 лева за всяка отделна култура и се прави веднъж за цялата следваща година.

След това, за да бъде активен сертификатът, трябва да се ресертифицира продукцията. По този начин производителят е непрекъснато под контрол.

Според мен сертификатът е подходящ както за малки и средни, така и за големи производители. При големите, разбира се, заради икономията от мащаба той излиза по-евтино.

Но пък средните производители, ако имат за партньор някой като “Кауфланд”, получават възможността да им се изкупува цялата продукция.

- Известно е, че вашите служители обикалят из България, за да търсят доставчици и да видят на място как произвеждат. Какви са според тях силните и слабите страни на родните земеделски производители?

- Оценката на българските производители като цяло е добра. Но им липсва механизация, а и стопанствата у нас са много раздробени и малки.

Това е сериозно предизвикателство. Малките стопанства не са достатъчно конкурентоспособни. В България има много малко на брой производители, които могат да покрият критериите ни за количество на стоката, която изкупуваме.

Няма как да купим от един 100 килограма домати, от друг - 50 килограма чушки, и т. н.

Те трябва да се обединяват помежду си, за да могат да събират продукцията си на едно място, тя да се калибрира, опакова, за да може да придобие вид, удобен за транспорт. Затова търсим по-големи производители.

И тук ролята на сертификата е огромна – като повишават добивите и намират повече пазари, производителите увеличават печалбите си. Следователно ще разполагат с повече средства, които да инвестират в механизация.

И не на последно място - тази продукция трябва да отговаря на изискванията ни за качество. Неслучайно имаме такова голямо и скъпо съоръжение като централния ни склад в Стряма. Там има хора, които следят за качеството на стоката, която получаваме от доставчиците. Случвало се е да връщаме стока.

- Как се съхраняват пресните плодове и зеленчуци? Правило ми е впечатление, че като купя нещо от “Кауфланд”, след няколко дни извън магазина то се разваля.

- Това говори много хубаво за нас. Щом се развалят, значи в тях няма вредни вещества и не са третирани с нищо.

Основното е, разбира се, че вие у дома няма как да постигнете тези условия за съхранение, които имаме ние. Това са едни огромни халета, отделни за всеки продукт. Там има специален температурен режим и регулирана влажност на въздуха. Всеки плод и зеленчук се съхранява на отделна температура. Камионите, с които се пренасят оттам до магазините, са също хладилни.

- Самият “Кауфланд” би ли помагал на български фермери със сертификат да изнасят продукцията си навън?

- Това принципно може да се прави и се прави по линия на собствените ни марки. Има български производители, които произвеждат продукти под наша марка и те се доставят в магазините ни в чужбина.

CV

l Роден е на 29 април 1969 г. в София

l Завършил е УНСС и специализира в Швейцария

l Отговарял е за Централна и Източна Европа в “Хенкел”

l Бил е генерален мениджър на “Билла България”