С толсистемата ще има по-високи такси за пиковите часове
Тировете няма да имат право да се движат по магистралите в най-натоварените часове през уикендите до края на летния сезон. Това обяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
Както “24 часа” първи писая в момента ограничение има единствено за магистрала “Хемус” в интервала между 17 и 20 ч в петък и в неделя - от 16 до 20 ч.
Новата забрана ще влезе в сила от 7 юли и ще е гъвкава - на навлязл в магистрален участък тир ще се дава право да продължи движението си, ако му остават 10-15 км, вместо да спира.
От министерството на регионалното развитие обясниха пред “24 часа”, че ако имаше влязла в сила заповед през миналия уикенд, щеше да се избегнат километричните опашки на магистрала “Хемус” при Витиня, които се образуваха заради повреден тир и хиляди шофьори чакаха с часове при над 30 градуса.
По най-натоварения участък от “Тракия” – между София и Пловдив, денонощно преминават над 30 000 автомобила и там вероятно ще бъде наложено сходно ограничение като по “Хемус”.
Натоварено е по “Тракия”, “Струма” и “Люлин” и в събота между 10,00 и 14,00 часа. Камионите ще бъдат спирани и в неделя след 16,00 часа, посочи Нанков.
Въпреки че министерството няма такова задължение, в сряда ще има последна среща с представители на превозвачите, с които се съгласува ограничаването за тировете.
Един от аргументите на превозвачите срещу въвеждането му е липсата на паркинги, но такива има достатъчно по бензиностанции, коментира Нанков. И добави, че в следващите 1-2 години ще се направят още тир паркинги.
Седем месеца е срокът за внедряване на толсистемата, след което ще има 12 месеца за отстраняване на дефекти, ако има такива. Още през първата година след въвеждането се очаква приходът от тежкотоварния трафик да бъде около 500 млн. лв. Факт е, че България е най-евтината за транзитно преминаване страна в Европа, но тази несправедливост ще бъде оправена, посочи министърът.
Толтаксите ще се формират и според теглото на камионите, не само на изминато разстояние. Предвиждат се и по-високи ставки за движение в пиковите часове. Така ще се стимулират камионите да се движат в по-ненатоварено време.
Ще има възможност да бъдат въведени и еднодневни и тридневни електронни винетки.