Рекорден юни регистрираха продажбите на нови автомобили в България. През миналия месец те са нараснали с 31,4% и са достигнали 3206 бройки при 2440 през юни 2016 г., показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Ръстът в продажбите е впечатляващ на фона на този през май. Тогава бяха пласирани 2457 нови автомобила, което бе ръст от 4,6% на годишна база. През април увеличението също беше не особено впечатляващо - 6,6 на сто. Забавянето тогава бе видимо и при сравнението на по-дълги периоди – между януари – май у нас са регистрирани 11 543 нови леки коли, което е повишение от 16,3 на сто на годишна база спрямо 20% за четирите месеца до края на април.

ПРОДАЖБИТЕ В ЕС
ПРОДАЖБИТЕ В ЕС

Единствено през март, когато бе отбелязан ръст от 35%, продажбите като процентен ръст през тази година са били повече от тези през юни. Тогава в целия ЕС само Гърция бе пред България с увеличение от 49,5 на сто.

Като бройка на

продажбите

миналият месец

запазва

първенство,

тъй като през март пласираните коли са били 3005.

За първата половина на годината общият брой на регистрираните нови автомобили в България достига 14 749 спрямо 12 361 за първата половина на 2016 г., което е ръст от 19,3%.

За сравнение, през периода януари – март броят им е 6607, а повишението за тримесечието е 22,5% на годишна база. По този показател България тогава бе на трето място в Европа, изпреварена от Унгария с ръст от 23,6% и Румъния с повишение 27,5%.

През юни най-силен ръст при новите регистрации е отчетен в Румъния – 47%. На второ място е Кипър с 46%, на трето – Литва с 40,6%, а на четвърто е Естония с 33,7%. България е на пета позиция с 31,4 на сто.

Спад на регистрациите през юни има в Латвия – 17,8%, Ирландия – 14%, Великобритания – 4,8%, и Германия – 3,5%.

За сравнение, средно в ЕС увеличението на новите регистрации е с 2,1% за юни и с 4,7% за периода януари - юни.

Докато данните за продажбите маркират най-силния юни от 2007 г. насам, ръстът се забавя спрямо този от 7,7% през май. Европейският пазар на нови автомобили расте със забавен темп през юни, като обяснението е с

по-малкото

работни

дни в Германия

и напрежението

заради Brexit

За полугодието страната ни се нарежда на четвърто място по увеличение на продажбите на нови автомобили. Най-силен ръст на регистрациите на нови автомобили отново има в Румъния – 27%, следвана от Хърватия с 23,6% и Литва с 19,7%, след което идва и България с 19,3 на сто.

За полугодието намаление е регистрирано в Ирландия – 10%, Финландия – 1,6%, Великобритания – 1,3%, и Латвия – 1%.

Темповете на ръст на новите регистрации на автомобили в новите държави - членки на ЕС, сред които е и България, са в пъти по-бързи в сравнение със старите – съответно 12 и 1,3% през юни спрямо юни 2016 г. и 15,2 и 3,8% за полугодието на 2017 г. спрямо същия период на 2016 г.

В новите страни в ЕС като бройка обаче са купени 579 000 коли срещу 7.542 млн. в старите държави членки.

“Фолксваген груп” с едноимената си марка и другите брандове като “Ауди”, “Шкода”, “Сеат” и “Порше” продължава да е на първо място по продажби с 344 892 за юни и 1 911 302 за първите шест месеца на годината. Пазарният дял на групата е достигнал 23,1%

На второ място е групата на “Рено” с едноименни автомобили и “Дачия” и “Лада”. За юни те са продали 184 170 автомобила, а за полугодието - 618 291.

На трето се нарежда групата “Пежо Ситроен”, която е успяла да пласира 153 929 превозни средства през юни, а за 6 месеца - 491 807.

БМВ успява да изпревари по продажби “Мерцедес”. Пазарният дял на първата компания е почти 7%, а на втората - 6,1 на сто.

Японските автомобили не могат да се похвалят със значителен пробив на европейския пазар. Общият дял на марки като “Тойота”, “Хонда”, “Сузуки”, “Мазда”, “Мицубиши” и “Нисан” остава под 15 на сто. Продадените от тях автомобили са малко над 181 000 през юни.

През първата половина на годината големите автомобилни концерни отчитат ръст в продажбите. Изключение правят “Опел”, при който има спад от 2,9%, “Мицубиши” (-0,4%), “Мазда” (-4,8%) и “Хонда” (-12,3%).

За целия Европейски съюз общо през юни са регистрирани 1,5 млн. нови автомобила.

Данните са

близки до

отчетените през

юни 2007 г.

- пиковия месец, преди автомобилната индустрия да бъде ударена от световната криза, отчита организацията.

Това означава, че пазарът на нови автомобили в Европа отчита най-доброто си представяне от 10 години насам.

Според анализ на LMC Automotive за 2017 г. се очаква ръстът в продажбите да е от 2,9 на сто спрямо 5,8 на сто, постигнат година по-рано.

Продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика. Поради тази причина данните са пореден добър сигнал за икономическото развитие на ЕС и знак, че продажбите на нови автомобили ще продължават да нарастват през 2017-а, твърдят от асоциацията. 

Прогноза за 2035-а: всички нови коли на ток

Преди няколко дни американската компания Tesla пусна в производство най-евтината си електрическа кола. Model 3 струва 35 000 долара.
Преди няколко дни американската компания Tesla пусна в производство най-евтината си електрическа кола. Model 3 струва 35 000 долара.
Bcички нoви кoли, които ще се продават в Европа през 2035 г., ще са електрически, прогнозира холандската банка ING в специален доклад. Според специалистите това ще стане възможно заради пpaвитeлcтвeнa пoдкpeпa в отделните държави на Стария континент, пaдaщитe цeни нa бaтepиитe и гoлeмите икoнoмии, които ще донесат на клиентите автомобилите на ток.

ІING oчaквa кoлитe, зaxpaнвaни oт бaтepии, дa пoбeдят вoдopoднитe мoдeли, заради цената и инфраструктурата. Спopeд бaнкaтa eвpoпeйcкитe пpoизвoдитeли нaй-вepoятнo щe изпycнaт идвaщaтa eлeктpичecкa peвoлюция, зaщoтo кoнкypeнтитe им oт CAЩ и Aзия имaт пpeдимcтвo в тexнoлoгиитe зa пpoизвoдcтвo нa бaтepии и eлeктpичecки мoтopи.

Aвтoмoбилнaтa индycтpия щe cpeщнe тexнoлoгичнo cмyщeниe oт aвтoнoмнитe eлeктpичecки aвтoмoбили още след 2020 г. Дopи бeз aвтoнoмнитe тexнoлoгии пpoизвoдcтвoтo нa кoли c двигaтeли c вътpeшнo гopeнe дo 2040 г. oтдaвнa щe e cъкpaтилo дpacтичнo paзмepитe cи.

Бaнкaтa вяpвa, чe изцялo eлeктpичecкитe возила щe cтaнaт paциoнaлният избop на европейците мeждy 2018-a и 2024 година. Пpичинa зa тoвa щe ca пoнижaвaнeтo нa цeнитe на колите и батериите, paзвитиeтo нa инфpacтpyктypaтa зa зapeждaнeтo им.

Според доклада в следващите десет години ще се вдигне драстично и пробегът с едно зареждане на акумулаторите на елколите. Ако сега между две зареждания екоавтомобилът минава реално между 150-250 км, то тогава повечето модели ще надхвърлят 600 км пробег.

От ІING се изчислили, че дo 2024 г. в Гepмaния paзxoдитe зa пpитeжaвaнeтo нa eлeктpичecкa кoлa ще се изравнят с тези, които имат двигател с вътрешно горене.

Във Великобритания обявиха преди няколко дни, че очакват 90 процента от автомобилите в движение на Острова през 2050-а да са на ток.