Колкото и да е високо нивото на услугите в една държава, понякога клиентът би предпочел сам да направи някои неща, с цел по-лесно да управлява времето си. Това важи и за куриерските услуги. Не че някой ще хукне сам да занесе пратката си до получателя. Но поне част от нещата могат да бъдат извършени самостоятелно, при това с минимален разход на време и без човек да се тревожи, че може да сгреши.
От края на 2014 година DHL Express приема пратки за чужбина на принципа на самообслужването. Това е първата куриерска компания у нас, която въвежда тази практика, използвайки за това денонощно работещите търговски комплекси Shell.
От началото на тази година, обектите са оборудвани с нов тип киоски, които свеждат операциите по подготовката на пратката до само няколко лесни стъпки. „Киоските са налични в 20 търговски комплекса Shell, като само в столицата те са 9 на брой. Всички те работят денонощно, което е голямо предимство, защото единствено така можем да осигурим достъп до нашата услуга извън регламентираното ни работно време - в събота, неделя и празничен ден“, казва Ренета Илиева, специалист „Външни комуникации и връзки с обществеността“ в DHL Express.
Услугата е предназначена за клиенти, които не изпращат пратки на регулярна база, т.е. такива, които нямат договор с DHL, а ползват услугата спорадично. На практика, това е алтернатива на онлайн подготовката за изпращане на пратка, до която всеки клиент има достъп през сайта на компанията.
Всичко, което е необходимо да направи клиентът, е да занесе пратката си до съответния търговски комплекс Shell . В зависимост от нейните размери и тегло, персоналът в обекта ще му даде съответната опаковка.
Плащането се извършва на каса, след като клиентът подготви и принтира товарителницата, с която пратката ще пътува. Необходима е фактура за стойност ако пратката не е документарна и пътува за страна извън ЕС, но тя също се генерира от „умната машина“. Максималното тегло на пратка е 10 килограма.
На екрана на киоска са изписани подробно и ясно инструкциите, както и цените за съответния вид опаковка. Изобразени са забранените за изпращане стоки. Има телефон за връзка с Центъра за обслужване на клиенти на DHL, ако изпращачът има нужда от допълнителна информация.
Менюто на тъчскрийна, обаче, е напълно интуитивно и на практика е невъзможно да се сгреши, тъй като след всяка стъпка софтуерът позволява връщане назад и коригиране на въведената до момента информация.
Избират се последователно държавата получател, пощенският код, адресът, видът на опаковката. Попълва се информация за изпращача и за получателя, включително и техните контакти. Буквално, времето за попълване е около 5 минути. Има меню на български и на английски език. „Отзивите на първите клиенти, използвали киоските, са, че системата е лесна и интуитивна“, казва Илиева.
В края на подготовката киоскът принтира товарителницата, която ще придружава пратката. Ако се изпраща стока извън ЕС, устройството принтира фактура с обявена нейната стойност, съгласно законовите разпоредби.
Остава само да се заплати съответната сума на касата в обекта и пратката да бъде предадена на служителя. Докато това се случва, куриерът на DHL вече пътува, за да вземе пратката, тъй като системата е изпратила заявка на мобилния му скенер, че на съответното място има пратка за приемане.
„Киоскът на практика прави връзка през интернет с централизираната система на DHL за обработка на пратки. Клиентът разполага с номера на товарителницата на пратката си и може по всяко време да проследи нейното движение“, казва IT Мениджърът на DHL Express Стефан Стоилов.
Друга новост в решенията на DHL също спестява време, особено на бизнес клиентите. Ако, например, някой в друга държава трябва да подпише договор и да го върне, изпращачът може да попълни така наречената обратна товарителница още при изпращането на екземпляра от договора. Така получателят веднага може да върне подписания договор, без изобщо да губи време да попълва придружаващия документ. Тази опция е подходяща и за онлайн търговците, които предоставят възможност на клиента да върне стоката.
Списък на търговски комплекси Shell в град София, от които можете да изпратите пратка с DHL Express:
Shell Средец
Shell Изток
Shell Красна поляна
Shell Люлин
Shell Ломско шосе
Shell Иван Вазов
Shell Младост 2
Shell Бояна
Shell Изток