Общо инвестициите от 1996 до 2016 г. са били 1,413 млрд. евро

Малко на брой сделки, но с големи суми - така може да се опише чешкият бизнес в България. 1,413 млрд. евро са инвестирали чешки компании в България за периода 1996-2016 г. С тях страната беше

сред първите

дванадесет в

класацията на

инвеститорите

През годините обаче има отлив на капитали от България, а при някои в самата Чехия бизнесът им е придобиван от други компании. След корекциите и изтеглянето през годините към април 2017 г. нетните чешки инвестиции у нас са 621,8 млн. евро по данни на БНБ, съобщават от Министерството на икономиката.

За 2015 г. преките инвестиции от Чехия са отрицателни -16,4 млн. евро. За 2016 г. по предварителни данни те са 18 млн. евро, а за първите три месеца на 2017 г. те са -2,3 млн. евро.

Бумът е през 2004 г. - 279,5 млн. евро, през 2006 г. са 273,9 млн. евро и през 2013 г. са 146,8 млн. евро. През тези три години ЧЕЗ и “Енерго-Про” правят големи сделки у нас. По данни на Българската агенция за инвестиции двете компании са и сред 100-те най-големи фирми с участие на чуждестранни инвеститори в България

ЧЕЗ, която е собственост на чешката държава, придоби през 2004 г. 67% от трите електроразпределителни дружества в Западна България - София, София-област и Плевен, срещу цена от 281,5 млн. евро. След това ги обедини в две дружества “ЧЕЗ Разпределение България”, което е разпределителната компания, и “ЧЕЗ Електро България”, което е снабдителното дружество. По-късно останалите 33% държавни дялове бяха продадени на борсата.

Това е периодът на интереса на чешката държава към енергийните активи в България. На 4 май 2006 г., след търг, ЧЕЗ купи 100% от капитала на “ТЕЦ Варна”, за който плати 206 млн. евро.

След като бяха изразходени резервите от разрешеното време за работа на централата без очистващи инсталации, тя бе затворена. ЧЕЗ имаше намерение да инвестира в газов блок, с който да се балансират възобновяемите енергийни източници в Североизточна България, но това не стана.

В края на януари ЧЕЗ - Прага, обяви, че проучва инвеститорския интерес към всичките ѝ активи в България. Продават се двете компании в разпределението на ток, ТЕЦ “Варна”, както и вложенията в соларни паркове. Оттогава текат преговори с потенциални купувачи, които са най-вече от България. На първоначалния етап на набиране на оферти имаше 8 кандидати, на втория кръг останаха 5. Преди дни от ЧЕЗ-Прага, отговориха на въпроси на “24 часа”, че се надява сделката да бъде приключена до края на годината. Вероятно се очаква да минат изборите в Чехия, тъй като компанията е на държавата.

Другият голям

чешки инвеститор

- “Енерго-Про”,

стъпва у нас при

приватизацията

на вецовете

През 2002 г. компанията купува три веца, обединени в каскада “Санданска Бистрица”, и два веца , обединени в каскада “Копринка”. През 2004 г. “Енерго-Про България” печели конкурс за приватизацията на три веца, в каскада “Петрохан”.

През юни 2012 г. немската Е.он се оттегля от бизнеса си в електроразпределението в България и го продава на “Енерго-Про”. Оттогава чешката компания разпределя и снабдява с електроенергия Североизточна България. За разлика от ЧЕЗ тя няма намерение да се оттегля. Напротив - тя е един от кандидатите за придобиване на бизнеса на ЧЕЗ у нас.

Друга компания, която беше в топ 100 на инвеститорите бе “СтарБев България” ЕАД (част от група “СтарБев” - Чехия), Неин правоприемник е пивоварната компания “Каменица” АД, Пловдив, съобщават от министерството на икономиката. В края на юли 2012 г. чешката група “СтарБев” е придобита от американската компания “Молсън Коорс Брюинг къмпани” (Molson Coors Brewing Company). Преименува се на “Молсън Коорс Централна Европа” (Molson Coors Central Europe) и оперира девет пивоварни, като продава едни от водещите марки бири на пазарите в Чехия, Сърбия, Хърватия, Румъния, Унгария, Черна гора, Босна и Херцеговина, Словакия и България.

“Корадо” е друга чешка фирма, която е стъпила стабилно у нас от 1998 г. През 2013 г. стартира първи етап на модернизация и реконструкция на съществуващото производство и мащабна инвестиционна програма. Основният пазар на радиаторите е Чехия.

“Кох-И-Ноор”

влиза в България

през 2007 г.,

когато купува “Хемусмарк”. Развиват се инвестиционни проекти за производство на нови продукти. Основни продукти под марката Jolly са цветните и чернографитни моливи, водни бои, флумастери, маркери. От 2008 г. насам са създадени нов дизайн флумастери и нова офис колекция. Продуктите се предлагат основно под марката Koh-I-Noor, традиционната Hemusmark, както и чрез марките на партньори.

Учреденото през 2004 г. дружество “Балкан-САСТ” е 100% собственост на “АЖД–Прага”, произвежда системи за управление и сигнализация за жп и автомобилния транспорт. Инвестициите са за 5 млн. евро. Компанията е доставяла системи за Дунав мост 2, софийското метро, модернизацията на жп линията София - Пловдив.

За известно време в застрахователния бизнес у нас бе и чешката “Нютон груп”, но през 2003 г. тя продаде бизнеса си на ЦКБ.

Чехи са инвестирали и в туристическата индустрия. “Кимекс България” влага 76 млн. лв. в изграждането на ваканционен комплекс “Романтика” в местността Камчия. Компанията кандидатства за клас “А” инвеститор и по данни на Агенцията за инвестиции си е изпълнила обявените ангажименти.

В последните години България не е във фокуса на чешкия бизнес. Търговският ни аташе в Прага Георги Стоилов казва, че чехите по-скоро привличат инвестиции в страната си. 

Последната голяма -

покупката на бизнеса

на “Пепси” в България

Последната засега голяма чешка сделка е влизането на “Карловарске минерални води” в България чрез покупката на 99,59% от “Куадрант Бевъриджис”, която продава у нас продуктите на PepsiCo. На 8 юни КЗК разреши сделката. За намерението си “Карловарске минерални води” съобщиха на сайта си още през април.

Компанията e най-големият производител на минерална вода не само в Чехия, но и в Централна Европа. Тя бутилира минерална и изворна вода с марките Mattoni, Magnesia и Aquila и ги изнася в над 20 страни по света.

Фирмата е създадена през 1873 г. В по-ново време е приватизирана през 1994 г. Новият собственик е италианското предприемаческо семейство Паскуале. Италианците обновяват фирмата, дори бутилката за минерална вода Mattoni е била разработена през 2004 г. от италианско дизайнерско студио, което работи и за “Ферари”. Една от гордостите на компанията е, че по време на чешкото председателство на ЕК са пили нейната минерална вода.

“Куадрант Бевъриджис” е джойнтвенчър на фирмите “Куадрант Юропиън Бевъриджис” и PepsiAmericas и е на българския пазар от 2007 г. Тя е официалният за България производител и продавач на продуктите на PepsiCo (Pepsi, Mirinda, 7UP, Evervess, Gatorade), соковете PRISUN (GatFoods), студения чай LiptonIceTea, енергийната напитка Rockstar. Производител е на трапезната вода Bellissima. Компанията има завод за бутилиране във Велико Търново.

Според преценки на новите собственици българският пазар може да допринесе с 5-7% към общите приходи на KMV. В България чешката компания има намерение да включи в портфолиото си и местни минерални води.

В обосновката за разрешаването на сделката КЗК пише, че целта на концентрацията е свързана със стратегията на “Карловарске минерални води”, да разшири бизнеса си в посока Централно- и Източноевропейския регион. Чешката компания възнамерява да използва придобиването на “Куадрант” като отправна точка за навлизането си на Балканите и разглежда дейностите на придобиваното предприятие в страната като платформа за по-нататъшна експанзия в този регион.

“Карловарске минерални води” дойде в България, като придоби “Куадрант Бевъриджис”, която продава продуктите на PepsiCo, ще предлага и свои продукти.  СНИМКА: “КАРЛОВАРСКЕ МИНЕРАЛНИ ВОДИ”
“Карловарске минерални води” дойде в България, като придоби “Куадрант Бевъриджис”, която продава продуктите на PepsiCo, ще предлага и свои продукти. СНИМКА: “КАРЛОВАРСКЕ МИНЕРАЛНИ ВОДИ”