Министър Николай Нанков даде старт на рехабилитацията на важното за икономическото развитие на Южна България трасе
Със започващия днес проект отсечката от 11 км между Пловдив и Асеновград ще има магистрални габарити. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на церемонията, с която стартира рехабилитацията на трасето с финансиране от Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г., цитиран от пресцентъра на държавното ведомство. Благодарение на усилията на правителствата „Борисов“ и лично на премиера, двулентовият път, който се ползва в момента, ще получи магистрални габарити, с което ще подобри свързаността, безопасността и сигурността на пътуващите.
Изпълнител на строителството на лот 6 е „ИСА 2000“ ЕООД. Стойността на договора е 23 055 015 лв. с ДДС. Строителният надзор ще осъществява ДЗЗД „ПЪТКОНСУЛТ 2000 – ИРД“, в което участват: „Пътконсулт 2000“ ЕООД и „ИРД-Инженеринг“ (Италия). Техният договор е за 466 058 лв. с ДДС. Авторският надзор ще е на „Пътпроект“ ЕООД. Договорът им е за 34 800 лв. с ДДС.
Общата стойност на Лот 6 „Път II-86 Пловдив - Асеновград от км 14+860 до км 25+150 с обща дължина 10,29 км, област Пловдив” е 24 792 217 лв. с ДДС. Финансирането от Европейския съюз е 85% - 21 073 384 с ДДС. Националното съфинансиране е 15% - 3 718 833 лв. с ДДС.Проектът за рехабилитация на участъка между Пловдив и Асеновград не само е един от първите за подобряване на състоянието на пътища с финансиране от европейската оперативна програма, но и сред най-важните, чието изпълнение стартира, обяви Николай Нанков. Той пожела успех на изпълнителите, проектантите и строителния надзор и коментира, че очаква качествено изпълнение на обекта.
15 месеца е срокът за реализация на проекта, така че през следващата година участъкът ще бъде с по две ленти за движение във всяка посока и аварийна лента с обща широчина от 9 м и двуметрова разделителна ивица, съобщи министър Николай Нанков. Пътят е проектиран с габарити на магистрала още през 1982 г., предвид тенденцията на икономическо развитие на общините в Пловдивския регион, но е изпълнена само едната част от него, коментира той. Близо 11-километровата отсечка, която ще бъде удвоена, е най-натоварената в района. Статистиката показва, че средногодишно около 24 хил. автомобила преминават за денонощие през този участък, като това е около 70% от трафика по магистралата между София и Пловдив, съобщи Нанков. Той допълни още, че проектът е необходим, защото Смолянска област и южните Родопи са най-необлагодетелствания район в България от транспортна гледна точка. Затова министърът подчерта, че ремонтът на участъка е дългоочакван не само за жителите на областите Пловдив и Смолян области и за общините, през чиято територия минава и които свързва, но и за цяла южна България. Трасето е основната икономическа ос за развитие и през нея преминава трафикът от и за летище „Пловдив“. Освен това то е най-тежкото и с най-много пътнотранспортни произшествия, тъй като има най-много опасни изпреварвания, които започват от разклона за София и са до кръговото кръстовище на Асеновград. От личен опит знам защо този път е наречен „пътят на смъртта“, тъй като има десетки тежки ПТП с жертви на годишна база. От 2014 г. до 2017 г. тежките катастрофи се увеличават с 6-7 средногодишно, съобщи Нанков.
Според него трябва да има и глобални дългосрочни виждания относно пътната инфраструктура в региона на Пловдив. В тази връзка се предвиждат две кръгови кръстовища на настоящия проект. Едното ще се изгради на кръстовището между околовръстния път на Пловдив и входа на града, което поетапно трябва да прерасне и в пътен възел. Той ще се обвърже с доизграждането на 7-километров участък от околовръстния път на областния център, което е ангажимент в нашия мандат, посочи министърът. Отделно, със съдействието на кметовете на общините Куклен, Родопи и Асеновград, ще доработим проекта и ще изградим и локални платна. Това е икономическата ос на Пловдив – Асеновград и всички икономически субекти и Института по овощарство имат нужда от тях за включване във второкласния път, подчерта той.Регионалният министър обърна внимание, че са важни и вертикалните връзки в региона, освен вече изградените и рехабилитирани хоризонтални, които свързват Пловдив и София. Затова е предвидена и рехабилитация на пътищата Пловдив - Кричим - Смолян и Асеновград - Кърджали. Преди година бе направена рехабилитация на участъка Асеновград - Смолян и ремонт и на трасето Асеновград - Поповица, напомни още той.
В отговор на въпрос на медии относно проекта за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, регионалният министър коментира, че той е важен и наднационален, и затова не трябва да се политизира. И добави, че проектът съчетава екологичното, икономическо и социално развитие и ще гарантира пътната безопасност и сигурност, тъй като това е най-тежкият пътен участък.
Министърът обясни, че т. нар. източен вариант е най-благонадежден от икономическа и техническа гледна точка. Движението ще бъде разделено на две, като се запазва старият път в посока Гърция. Габаритите му ще бъдат уширени, ще се изправят завои и ще се изгради необходимата екологична инфраструктура, която да защити всички биологични видове чрез мрежови съоръжения, тунели, надлези, обясни Николай Нанков. Той обяви, че този вариант предвижда още изграждане на 6 пътни връзки за 18-те километра по дължината на участъка на Лот 3.2 на АМ „Струма“, включително и връзки между двете трасета. Според направените оценки това е икономически най-изгодният проект, тъй като е почти 4 пъти по-евтин от големия проект за тунел, технологично и времеви е най-лесно изпълним, посочи министърът. Предстоят обществени обсъждания на вариантите за трасе на база внесения в Министерството на околната среда и водите проект за ОВОС и оценката за съвместимост в общините Симитли и Кресна на 11.09.2017 година, съобщи регионалният министър. Той коментира, че вариантът с изграждането на 18-километров тунел е неподходящ, тъй като районът е най-сеизмично активният в България и напомни, че преди 100 години е регистрирано земетресение с магинитут над 7-ма степен. Съоръжението би струвало над 3 млрд. лв. Грешни са данните за това в какъв срок ще бъде изграден тунелът, коментира още Нанков. Шест години е заложеният в ОВОС срок, а никой изпълнител не би се ангажирал с изграждането на подобно съоръжение за срок под 10 години. По отношение на безопасността той е най-небезопасният вариант и, при евентуално земетресение, в района няма да има алтернативен път за придвижване. Изграждането на шест връзки между двете трасета, предвидено в полуизточния вариант, ще осигури алтернативна възможност за движение. Това ще позволи на хората да стигат до нивите си, каза министърът.
Реалното строителство на Лот 3.2 на АМ „Струма“ трябва да стартира най-късно през май-юни 2019 г., напомни министър Нанков. Нямаме ли строително разрешение и избран изпълнител, проектът няма да може да се реализира с европейско финансиране. Трябва да дадем ясни гаранции пред Европейската комисия, че ще завършим с национално финансиране отсечката през Кресненското дефиле, посочи министърът. Ще бъде безотговорно ако не използваме европейския ресурс да реализираме цялата АМ „Струма“, който дори няма да е достатъчен, тъй като европейският ресурс по линия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ в частта пътна инфраструктура е ограничен и затова е предвидено и национално съфинансиране, подчерта министърът.