Наскоро нашумя практиката авиокомпаниите да се презастраховат срещу празни седалки в самолета. За да не става това, те често продават повече билети отколкото са местата. В такива случаи доста хора с резервирани билети биват пренасочвани към други полети. 

Според "Уиз еър", около които в последните дни намблюдаваме такива случаи, много рядко се напълва самолет от пътници с предварително резервирани билети, затова продават повече.  Когато обаче се явят повече пътници от местата, се избират хора на доброволен принцип, които да останат за следващия полет, а ако това не помага, последните чекирани не се качват в самолета.

Какви са правата ни при такива случаи?

1) Когато опериращ въздушен превозвач по разумни причини има вероятност да откаже достъп на борда, той първо следва да апелира към доброволци да се откажат от техните резервации, в замяна на определени облаги според условия, съгласувани между съответния пътник и опериращия въздушен превозвач. На доброволците се предоставя необходимата помощ по член 8, като тази помощ е в допълнение към облагите, споменати в настоящия параграф.

2) Ако се явят недостатъчен брой доброволци за да могат останалите пътници с резервации да се качат на борда, тогава опериращият въздушен превозвач може да откаже достъп на борда на пътници против тяхната воля.

3) Ако на пътници се откаже достъп на борда против тяхната воля, опериращият въздушен превозвач ги компенсира незабавно по член 7* и им предоставя необходимата помощ по членове 8** и 9***.

*член 7

1. При прилагането на този член, пътниците получават обезщетение , възлизаща на:
а) 250 EUR за всички полети до 1500 километра;
б) 400 EUR за всички полети на територията на Общността над 1500 километра, и за
всички други полети между 1500 и 3500 километра;
в) 600 EUR за всички полети, непопадащи под букви а) или б).

**Член 8 

Право на възстановяване стойността на билетите или премаршрутиране
1. Когато се прави позоваване на този член, на пътниците се предлага избор между:
a) – възстановяване до седем дни, по силата на член 7, параграф 3, на пълната стойност
на билета на цената, на която е купен, за част или части от неосъществения път, и за
част или части от вече осъществения път, ако полетът повече не изпълнява
предназначението си по отношение на първоначалния план за пътуване, заедно с,
когато е уместно,
- обратен полет до първоначалния пункт на излитане, при първа възможност;
б) премаршрутиране, при сравними транспортни условия, до техния краен пункт на
пристигане при първа възможност; или
в) Премаршрутиране, при сравними транспортни условия, до техния краен пункт на
пристигане на по-късна дата, удобна за пътника, в зависимост от наличността на
свободни места.

*** Член 9

Право на грижа
1. Когато се прави позоваване на този член, на пътниците се предлага безплатно:
a) храна и напитки според времето за изчакване;
б) настаняване в хотел в случаите
- когато се налага престой за една или повече нощи, или
- когато се налага допълнителен престой към първоначално предвидения от
пътника;
в) превоз между летището и мястото за настаняване (хотел или друго място).

Вижте тук пълната директива с правата на пътниците