В процеса на покълване семената имат най-много полезни съставки и са напълно чисти
Кълновете са известни с полезните си свойства и са използвани като лечебни средства още от Хипократово време. В последните години, покрай широкия дебат за здравословно хранене и екологично чисти продукти, те започват да присъстват и в менюто ни под различна форма, вече се предлагат салати, смутита, ястия и дори десерти с кълнове.
Българите обаче са скептични към новите храни, разказва Полина Стоянова, управител на „Поли Вита“ – фирмата, предлагаща най-голямо разнообразие от кълнове в страната. Но след първия опит виждат, че са вкусни, не са скъпи и дори са здравословни, допълва тя. И уточнява, че най-лесно се приемат салатите с кълнове, които включват и традиционни за българския пазар зеленчуци.
В момента „Поли Вита“ зарежда почти всички големи търговски вериги в България със салати и десерти, които включват кълнове.
Идеята се е зародила случайно. Първоначално всичко било за собствено потребление, но различни хора проявили интерес и искали да опитат. Така постепенно заниманието се превърнало в бизнес. Историята започнала през 1999 г. в студио за красота, там са били първите клиенти и тогава дошла идеята, че има пазарна ниша, която може да бъде усвоена. В началото е било с тропане на вратата и представяне на продукта, но са намерили вериги, които да продават и нещата потръгнали.
През 2014 г. Полина и съдружникът й Васил Павлов решили да превърнат начинанието в бизнес. “Когато решихме да открием фирмата, започнах да търся възможности на финансиране, но не намерих банки, които да дават кредити на стартиращи предприятия”, казва тя. Единствените, които откликват, са Микрофинансираща институция ДЖОБС, част от Групата на Българска банка за развитие. Без тази подкрепа нямаше да успеем, обяснява Стоянова, МФИ ДЖОБС стана наш партньор, въпреки че нямахме финансова история.
Отпуснатият кредит е 13 000 лева и е използван за полагане на основите в бизнеса – купуване на машини и хладилни камери. "Всичко се случва чрез ръчен труд, не се изискват поточни линии и затова стойността на кредита не е голяма", разяснява Стоянова. Първият кредит на дружеството вече е погасен, а в момента компанията има оборотен кредит. Той им служи за текущи нужди, тъй като веригите работят с отложено плащане и е хубаво в рамките на този период, ако се наложи, да имат средства.
Другият плюс е, че фирмата вече е лоялен клиент и ползва най-ниски лихви.
"Поли Вита" имат намерение да произвеждат нови неща и да се развиват. Управителката на компанията казва, че се стараят да са гъвкави и да обновяват асортимента си. Многообразието на продуктите в салатите не се случва само на основата на вкусове, а се селектира според нуждите на клиента. Предлагат се салати и спрямо пола – за жените са включени кълновете от леща и соя, които се грижат за балансиране на хормоните. За мъжете пък менюто включва кълнове от броколи, ряпа и елда. В асортимента има още „Подмладяваща салата“ с червено цвекло и лимец, както и микс „за дълголетници“ с моркови, кълнове от жито и слънчоглед. От началото на миналата година досега се пуснати 12 нови продукта на пазара. Отскоро има и десерти с кълнове и плодове. Като успех компанията определя поддържането на добро качество и двойния ръст на приходи от началото досега.
Стоянова допълва, че производството на кълнове не става просто като се заровят семена в пръстта. Спецификата на всеки продукт изисква различно количество влага и топлина, за да се развие и различно време, за да покълне. В процеса на покълване семената имат най-много полезни съставки и са напълно чисти – без каквито и да е замърсители.
Най-често консумацията на кълнове е в суров вид и така се запазват всички полезни свойства на продукта. В китайската кухня една от съставките са соевите кълнове, но те се подлагат на кратка термична обработка. "Поли Вита" зарежда и хранителни вериги, които използват полезните свойства на соевите кълнове. Различните видове могат да бъдат добавени в салати, смутита, дори десерти, а също служат и за декорация. Една полезна добавка към основното хранене – така ги определя Стоянова.
Предлагането на продуктите не е само в магазините, може да се случи и до вратата на клиента през онлайн магазина на компанията. В него има разнообразие от продукти и може да осигурява бърз и полезен обяд.
В момента "Поли Вита" продава само в България, но има амбиция за разширяване и на външни пазари. Има идея за разработване на продукти, които са по-дълготрайни – към момента срокът е една седмица. Обогатяването на асортимента ще помогне и за предлагане извън страната. Другите цели, които са си поставили, е разширяването на пазарния дял чрез нови продукти.
Според "Поли Вита" консумацията на този тип продукти непрестанно нараства и не е стигнала точката си на насищане на пазара. Причините са, че напоследък все повече се говори за здравословно хранене и проблемите с наднорменото тегло, а младите хора все повече се насочват към консумацията на здравословни продукти.