В ЕС пътуват повече и не си изключват телефоните в чужбина

5 лева на ден - толкова пестят българите, които пътуват в ЕС, след отпадането на роуминга от 15 юни.

Според данни от операторите преди влизането на новата регулация една от най-често използваните опции е била да се активира пакет с неограничени разговори и интернет. За него се плаща такса от 5 лева на ден.

След 15 юни обаче интересът към тази услуга силно намалял, тъй като вече няма допълнителни такси за роуминг.

Новите правила предвиждат при пътуване в държава от ЕС всеки да използва включените в тарифния му план минути за разговори, съобщения и мобилен интернет, все едно е в България.

Колко мобилен интернет без допълнително плащане може да се ползва, зависи от месечната такса. Формулата за изчисление е следната - мегабайтите

трябва да са поне

два пъти повече

от размера на

месечната такса

без ДДС,

разделени на 7,7 евро.

Българите са добре запознати с новите правила и се възползват от тях, показва проучване на Европейската комисия.

73% са отговорили, че знаят за отпадането на роуминга, което е с 2% повече от средната стойност за Европейския съюз. 61 на сто от българите смятат, че лично ще имат полза от това, а 67% са на мнение, че някой от семейството или приятелите им ще се възползва.

Намалял е и броят на хората, които са ограничавали използването на мобилния си телефон при пътуване в ЕС.

Преди 15 юни 66% от запитаните са го правили, а след тази дата делът им пада на 64 на сто.

Въпреки отпадането на роуминга 1/5 от българите продължават да изключват телефоните си, докато са в чужбина. Но има значителен спад при използването на допълнителни защити от потребителите като изключване на опцията за мобилни данни, активиране на специален роуминг план за мобилни данни или купуване на сим карта от оператор в страната, където е пътуването. Вече 36% от българите не вземат такива превантивни мерки.

Отпадането на роуминга е повлияло върху потребителите в целия ЕС, показва проучването. Според него, след 15 юни 19% от запитаните са пътували по един път в страна от ЕС. 21% са били в чужбина повече от веднъж, а преди това отпадането на роуминг - 14 на сто. Тези, които не са излизали извън страната си, са 52% след 15 юни, докато преди тази дата са били 64%.

Най-големите

пътешественици

са жителите на

Люксембург,

следвани от австрийците.

Като цяло по-голямата част от гражданите на Европейския съюз са запознати с промените относно роуминга. Запознатите с новите такси, които са обикаляли из европейските държави след 15 юни, са 86%.

Жителите на Люксембург отново са на водеща позиция, показвайки най-голяма запознатост с темата, което потвърждава връзката между честотата на пътуванията и информираността относно роуминга. Жителите на Гърция например са излизали най-рядко в чужбина и съответно най-много от тях не са чували за промените в цените.

Делът на пътниците, които са използвали мобилни данни при роуминг толкова често, колкото у дома,

се е удвоил

след 15 юни

Техният дял е станал 31%, докато преди това е бил 15 на сто. Процентът на пътуващите, които никога не са използвали мобилни данни в чужбина, е намалял наполовина след 15 юни - 21% в сравнение с 42 на сто преди отпадането на таксите.

Като цяло използването на мобилни телефони в чужбина се увеличава, като по-малко пътници изключват телефоните си (12%) в сравнение с преди 15 юни (20%). Въпреки това 60% от пътуващите все още ограничават ползването на мобилни телефони в друга държава от ЕС.

Запитаните не просто са наясно с възможността да разговарят на същите цени от други европейски държави, а и осъзнават ползите, които имат от това.

Почти три четвърти от запитаните, са на мнение, че те персонално или пък някои от познатите им ще бъдат облагодетелствани по някакъв начин от промените.

Мобилните оператори вече виждат промяната в поведението на пътниците в мрежите си. Няколко оператора отбелязват

значително

увеличение на

трафика на данни,

което се дължи на пътуващите потребители. Това увеличение през лятото бе неколкократно в сравнение с лятото на 2016 г. (от 3 до 6 пъти, а в някои случаи дори повече).

Въпреки че част от увеличението отразява общия годишен ръст на потреблението на данни в рамките на националните пазари, съществена част от него може да се отдаде на новите правила за роуминга. Повишението на повикванията в роуминг, макар и по-слабо изразено, е също значително. В отговор на това мобилните оператори в посещаваните от туристи места съобщават за значителни инвестиции в мрежите си, за да използват възможността, предоставена от нарасналото търсене от страна на пътниците.

При представянето на данните българският еврокомисар по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел подчерта: “Това е конкретен пример как ЕС подобрява живота на европейските граждани. “Роумингът като у дома” функционира: потребителите го оценяват, потреблението нараства, а търсенето на мобилни услуги при пътувания в ЕС е много високо. Това е от полза и за потребителите, и за операторите”.