Българинът има нагласа да прави големи разходи в през идните 12 месеца, включително за покупка или построяване на къща, обзавеждане за дома и свързаните с това разходи. Това показва октомврийското изследване на НСИ за общия показател за доверието на потребителите.
Потребителското доверие се следи от 2005 година насам. Според данните на НСИ в момента нагласите за купуване на дом са на едни от най-високите нива за целия този период и са съизмерими с данните за 2005 и 2006 година, когато на практика започна имотният бум.
Една от причините за тази нагласа вероятно е следствие от очакванията за продължаване на увеличението на цените не само на имотите, а и изобщо.
Според данните като цяло потребителското доверие пада с 0,7 пункта в сравнение с предишното изследване през юли. Причината за това е, че средният българин очаква по-висока инфлация през идващата една година и прогнозите му, че това ще стане, водят до снижение с 4,6 пункта на оценката му за икономическото му състояние през следващите 12 месеца в сравнение с оценката, която е дал през юли 2017 г.
Прогнозите на потребителите за заетостта ги карат да вярват, че предстоят съкращения на персонала. В това много повече е убедено селското население у нас, отколкото градското, показват данните. Все пак нагласите и очакванията за повишаване на безработицата са несравнимо по-малки, отколкото в своя пик през 2009 и 2010 година.
Мненията на анкетираните за общата икономическа ситуация в България през следващите 12 месеца почти не са се променили в сравнение с тези преди три месеца. Изследвания на потребителското доверие се правят от НСИ под формата на анкети чрез задаване на въпроси.