По време на WTM в Лондон бяха договорени съвместни инициативи с Турция, Гърция и Черна гора
В България, щом стане дума за участието ни в някое международно туристическо изложение, почти винаги автоматично следва скандал. Особено по повод участията ни на най-голямото световно туристическо изложение - организираното в Лондон WTM (World travel market).
Кой ли не си е пробвал в годините перото да опише предимно в ироничен стил било големината на българския щанд, било концепцията му, било, че бил грозен или неугледен, или смешен. Няма значение, че всяка година той се прави от различна фирма, която е спечелила обществена поръчка за тази дейност.
Покрай критиките обаче често се забравя, че щандовете на такива изложения не се правят, за да привличат случайни минувачи да си купят екскурзия в България. Ако беше така, изложението щеше да се прави не в изложбен център, а на оживена търговска улица.
Далеч по-важното при едно участие на държавата на международно туристическо изложение от такъв мащаб е, че такива събития стават притегателен център за
много
професионалисти от
бранша,
които се събират, за да дискутират нови тенденции, да обменят взаимно опит и да дискутират проблеми.
Например, известно е, че България със своите мащаби няма достатъчно ресурси да привлича туристи от големи нации, отдалечени от Европа. Това са т.нар. перспективни пазари, но посещенията на американци, канадци, японци или китайци у нас са по-скоро изключение. За да привлече тези пазари, България трябва да направи общ туристически продукт със съседите си.
И WTM се оказва чудесно място за срещи и договаряния по този въпрос. На приключилото миналата седмица тазгодишно изложение министърът на туризма Николина Ангелкова се срещна с колегите си от
Гърция, Турция и
Черна гора
и може да се каже, че идеята за създаване на общи туристически продукти намира някакви реални очертания.
Министър Ангелкова и турският ѝ колега Нуман Куртумлуш, министър на културата и туризма на южната ни съседка, се обединиха около идеята, че чрез съвместната си работа могат да постигнат положителни резултати за популяризирането на традициите на двете държави на перспективните чужди пазари. Сред инициативите са осъществяване на експедиентски турове за туроператори, стартиране на интернет реклама в турските медии, както и организиране на посещение на турски журналисти в България.
Отделно от това ще се работи и за увеличаване на взаимните посещения, при които и тази година има ръст. Турция е на пето място по брой туристи, посетили България за периода януари- септември 2017 г. Те са над 485 000, което е ръст от над 12% спрямо същия период на миналата година.
В различни български градове например ще бъдат организирани дни на културата, които ще представят турските обичаи пред родната публика. Същите изложения, посветени на България и нейната култура, ще бъдат организирани в различни градове в Турция.
По отношения на друга балканска държава – Черна гора, също се правят опити за сближаване. Двамата туристически министри - Николина Ангелкова и Павле Радулович, се срещнаха пак на WTM в Лондон и се договориха да изготвят
съвместен екшън
план
за обмен на опит в туризма. Документът ще бъде разписан и се очаква да бъде одобрен от страните през март 2018 г.
Основен акцент в него е задълбочаването на контактите и развитието на двустранните туристически връзки. Ще бъдат предприети и действия за по-доброто представяне на културно-историческите традиции, както и за улесняване на процедурите за обмен на туристи между България и Черна гора. Страните ще насърчават сътрудничеството в различни области по отношение на обучението на човешките ресурси в туристическия сектор, ще допринасят за взаимното участие в международни изложения, панаири, конференции и семинари, други международни рекламни, информационни и научни туристически събития.
Гърция е още по-важен пазар за България по отношение на създаването на общи туристически продукти, а и сама по себе си е съседката, която избират за почивка най-много българи. От януари до септември тази година България е посетена от близо 900 хил. гърци, като се отчита нарастване от над 10%. За цялата минала година Гърция е посетена от повече от 1,2 млн. българи и се наблюдава увеличение от 15,1 на сто, стана ясно на срещата на министър Ангелкова с гръцката ѝ колежка Елена Кунтура на българския щанд на WTM в Лондон.
По време на срещата бе дискутирана възможността за общ туристически продукт или дестинация между двете държави,
специално създадени
за Китай
Между Гърция и България в сферата на туризма има разписана програма с хоризонт 2018 г. В нея са застъпени обмен на информация за изложения в двете страни, сътрудничество в зимния, конгресния, религиозния, културно-историческия и други видове туризъм.
Документът включва и подкрепа на частния сектор и възможностите за инвестиции и публично-частното партньорство. Договорено е между ресорните министри да се създаде и работна група от експерти, които да работят за взаимодействие между София и Атина в туризма.
Другият вид важни активности по време на WTM са многобройните срещи с хора, които
ръководят значимите
световни
туристически
организации
или са министри на туризма на отделни важни за България държави.
В Лондон Николина Ангелкова проведе работна среща с генералния секретар на Световната организация по туризъм към ООН Талеб Рифай. По време на нея беше обсъдено организирането на предстоящия Международен конгрес на световните цивилизации и древните маршрути, който ще се проведе в България между 14 и 16 ноември догодина.
На това важно за страната ни събитие се очаква да дойдат всички министри на туризма на държавите, които членуват в Световната организация по туризъм, а за модератор е поканен известният водещ на CNN Ричард Куест.
Културният туризъм е важен за България, тъй като ние сме третата в Европа страна по брой открити исторически артефакти.
Другата важна среща по време на изложението бе с Глория Мансо, президент на Световния комитет по пътувания и туризъм (World Travel & Tourism Council - WTTC). Организацията е създадена през 1991 г. и в нея членуват хотелиери, авиокомпании, туроператори и туристически агенти. Част от комитета са главните изпълнителни директори на над 150 водещи световни туристически компании.