Ако с машина на времето се върнем поне десет години назад, ще установим, че пазарът за смартфони изглеждаше напълно различен от днешния. BlackBerry беше телефон на големия бизнесмен, а пресния опит на Apple в този сегмент се посрещаше със скептецизъм и дори насмешка.
Само споменаването на Nokia караше кръвта на всеки потребител да трепва. При това не без основание. Финландският гигант беше превзел все още прохождащия пазар на смартфони. Nokia държеше в последното тримесечие на 2007 г. впечатляващите 52% от продажбите (по данни на Gartner), а собствената й операционна система Symbian вървеше в над 60% от активните устройства (според Canalys).
Никой нямаше да повярва, че едва няколко години по-късно легендарната марка ще изчезне от смартфон пазара. Причината е комплексна, но 2007 г. се оказва повратна за Nokia. Apple тогава пускат своя първи iPhone, което стимулира Google да влезе в надпреварата със своята платформа Android.
Дали точно десетилетие по-късно или настоящата 2017 година няма да се окаже нов поврат в легендарния бранд? Във всички случаи ще остане в историята, като годината в която смартфоните Nokia се завърнаха на пазара. Дали обаче това ще е дългоочакваното надигане от пепелта от горящата платформа или просто поредното лутане в ледените води? Въпроси, на които все още е рано да се отговори. Едно е сигурно – новите смартфони и новините около Nokia привлякоха вниманието и на фенове и на експерти.
Дългоочакван дебют
През февруари на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона бяха представени официално новите умни телефони, които носят легендарния бранд. Моделите Nokia 3, 5 и 6 са три устройства, които се целят в средния клас. Най-скъпият от тях - „Nokia 6“, струва едва 299 евро. Срещу тези пари потребителите получават смартфон, изработен с качеството на най-високия клас. Или поне така твърдят от Nokia, като въвеждат термина „Nokia Factor“.
По думите на Юхо Сарвикас, главен продуктов мениджър на „HMD Global“, желанието на компанията е „всички да са горди от своите Nokia смартфони независимо от цената, която са платили за тях“.
Например и трите модела, разполагат с качествен дизайн, с цветни алуминиеви корпуси, хардуер съпоставим с доскорошни флагмани и вече споменатата ниска цена. Както и нещо уникално за устройствата Nokia – всички смартфони ще са с операционна система Android.
Трябва да се направи едно голямо уточнение – зад тях не седи директно финландският гигант Nokia. Разработката и дистрибуцията е дело на друга компания от северноевропейската страна. Това е „HMD Global”, които получават десетгодишни ексклузивни права да правят и продават смартфони с легендарната марка. Тази финландска компания е основана в края на 2015 г., като е важно да се отбележи, че Nokia нямат дял в нея. Производството реално е предадено на тайванския подизпълнител Foxconn. Самия дизайн, маркетинг и потенциално дистрибуция се поема от „HMD Global”. Nokia от своя страна ще получава дял от всяко продадено устройство, което носи тяхното име.
В споразумението между двете компании влиза и разпространението на брандирани обикновени мобилни телефони. Доскоро те се продаваха от Microsoft и се произвеждаха в собствена фабрика във Виетнам, но софтуерният гигант продаде местните си активи на локалното подразделение на Foxconn – “FIH Mobile”. Първият по-сериозен продукт, който „HMD Global” предлага в тази насока е римейк на легендарния модел „Nokia 3310”, който също беше демонстриран на изложението в Барселона.
Смартфоните Nokia влизат в продажба през второто тримесечие на 2017 г. в Азия, САЩ и Европа, както и в България включително. Всъщност, „Nokia 6“ е наличен в Китай още от януари, чрез предварителни поръчки.
Носталгична прегръдка
Понастоящем пазарът на смартфони е много далеч от това, което беше, когато Nokia го доминираше. Битката за място под слънцето е повече от ожесточена. Освен именитите играчи като Samsung и Apple, имаме силни претенденти в лицето на технологични гиганти като LG, Sony, Huawei и Lenovo, както и масови конкуренти като Xiaomi, Oppo, Coolpad и др.
Освен това „HMD Global” се фокусира в средния клас, където навалицата е най-голяма. Почти всички без Apple изваждат модели в този сегмент, което буквално затрупва потребителите с предложения. В тази претъпкана обстановка какви са шансовете на смартфоните Nokia да се отличат от тълпата и защо „HMD Global” избират първо да навлязат там?
Отговорът може да убягва на европейците и американците, но е повече от логичен за хората в Азия. Брандът Nokia е много силен на най-гъсто населения континент. Независимо, че устройства под това име не са излизали на пазара от няколко години, местните потребители изпитват голямо почитание към него. Причината се крие в префокусирането на Nokia в последните си години като самостоятелен производител, преди да премине в Microsoft. Тогава финландците се ориентираха изцяло към развиващите се пазари, с ясната цел да свържат още един милиард потребители с мобилни телефони. За много хора в Азия първите устройства в живота са именно Nokia.
В същото време носталгичните чувства на потребителите в Европа и Америка са доста по-избледнели. Особено сред по-младите, за които първия досег със смартфон е бил или с Android, или с iOS устройство. Именно заради това стратегията на “HMD Global” е да излязат с устройства с максимално ниска цена и същевременно добро качество. Като фокусът пада именно на пазарите, където брандът е най-разпознаваем. Тази тенденция е подкрепена и от първите резултати на „Nokia 6” в Китай. Потребителите в страната направиха 1,3 млн. предварителни поръчки през януари, като наличните бройки са разпродадени за 23 секунди от пускането им в продажба.
„Продажбата на смартфони с хубав дизайн в средния клас ще ги направи силна алтернатива на други конкуренти в сегмента като Huawei, Oppo, Samsung и Xiaomi“, коментира Клемент Тео, анализатор в консултантската фирма Ovum, цитиран от ZDnet.com.
Силата е в софтуера
“HMD Global” правят и друга стъпка в посока към масовия пазар. Компанията се спира на Android като основна операционна система. Тази стъпка на пръв поглед още повече ги обрича да потънат в морето от устройства, които ползват тази най-масова мобилна платформа в света. Именно в този избор обаче се крие и един от най-силно разграничаващите фактори на новите смартфони Nokia. Финландците използват максимално „гола“ версия на Android. За разлика от всички останали производители, които модифицират платформата със свои добавки, често пъти натежаващи на продукта. Тази практика за ползване на чист Android досега се ползваше само от Google и техните брандирани смартфони Nexus. “HMD Global” имат специално партньорство с интернет гиганта, за да могат да постигнат максимално добро изживяване за своите потребители.
Освен това този подход позволява на смартфоните на Nokia да получават почти веднага големите ъпдейти на Android до по-високи версии. Всички производители, които ползват добавки, трябва да направят промени и за ъпдейтите преди да ги пуснат на своите устройства. Което понякога отнема доста време.
Къде ми е флагманът?
В същото време, потребителите, за които цената не е толкова значим фактор, се зачудиха защо „HMD Global” не обяви флагман. Спекулациите са, че все пак финландците ще изкарат и смартфон от висок клас. Основният аргумент за това е, че макар и по-слаба откъм бройка, конкуренцията е по-силна откъм качество. Apple и Samsung почти са окупирали този сегмент, с продължаващи опити на LG и Sony да разчупят пазара.
За флагман се изискват доста технологично ноу-хау и различни иновации, които не само да отличат модела, но и да покрият изискания вкус на по-претенциозната аудитория. Сделката между Nokia и Microsoft остави доста сиви зони, особено по отношение на някои технологични и премиум възможности на предишните модели. Например все още няма яснота дали „HMD Global” ще може да се възползва от камерите с „Carl Zeiss” оптика, тъй като предишното споразумение с Nokia е обхващало моделите Lumia (които все още са собственост на американския софтуерен гигант). От младата финландска компания само потвърдиха, че в представените в Барселона модели няма да ползват „Carl Zeiss”, но за бъдеще те може и да влязат в смартфоните Nokia.
Допълнително разработването на флагман изисква доста ресурси, които „HMD Global” най-вероятно не може да задели, предвид факта, че осъществява глобален старт на продажбите на няколко модела смартфони. Премиум телефон най-вероятно ще се появи, но след като финландците пуснат вече обявените си устройства.
Скритият коз в ръкава
Покрай цялото вълнение около смартфоните останаха незабелязани няколко интересни анонса в Барселона. Това е умния часовник на Nokia, както и 360-градусовата камера за виртуална реалност OZO. Навлизането в сегмента на умните джаджи е всъщност истинският коз, с който разполага „HMD Global”.
Предвид изключително динамичния и ожесточен откъм конкуренция смартфон пазар, всеки успех може да бъде краткосрочно явление, което да бъде последвано от срив и забвение. Това важи изключително силно в средния клас устройства, където позициите се разменят буквално всеки месец. В подобна ситуация дори разпознаваемия бранд на Nokia може да не помогне в дългосрочен план. Навлизането на “HMD Global” в по-голямата игра при Интернет на нещата (IoT) е застраховката от която младата финландска компания се нуждае.
Стратегията е сравнително проста на хартия - изграждане на екосистема от различни устройства. „HMD Global” постави фокус към здравеопазването и следенето на биометрични показатели, а в същото време самата Nokia инвестира стабилно в тази сфера. Което в комбинация от часовник, смартфон и други аксесоари, ще позволи на двете компании да ги надградят с различни облачни услуги в тази област.
„Независимо, че плановете на Nokia са да монетизират бранда си в смартфоните, като ползват външен разработчик, очакваме, че IoT ще бъде с по-висок приоритет в тази област“, коментира Клемент Тео, анализатор в консултантската фирма Ovum.
Събирането, обработването и предоставянето на различни данни за здравето, придобити от умни аксесоари, може да засили стремежа на Nokia в посока на дигиталното здравеопазване. Подобни услуги ще се ползват не само от обикновените потребители, но ще се предлагат и на професионалисти от здравния сектор. Samsung и Apple също правят стъпки в тази посока.
Завръщането на Nokia при смартфоните, крие в себе си амбициозна стратегия, която се простира извън обсега на умните телефони. Но е много зависима от динамиките на пазара, който става все по-наситен и конкурентен.