Пазаруването онлайн остава рисково - искайте секретна парола
2/3 от българите имат поне една дебитна карта. Всеки втори има и кредитна карта, показват данни на БНБ.
Все повече хора се разделят с книжните пари и монетите и предпочитат да се разплащат с карти. И да пазаруват онлайн също с карти вместо с наложен платеж при получаване на стоката.
И докато хората с издути портфейли са обект на интерес за джебчиите, тези с банкови карти също се радват на интерес, но от друга категория крадци.
Има ефективни съвети, спазването на които намалява възможността за източване на банковата карта. Те са събрани в наръчник с инструкции на централната банка.
Цел на измамниците е
да стигнат до
номера на картите,
ПИН кодовете
на картодържателите и кодовете за сигурност при плащания в интернет.
Затова всеки, който има карта, трябва да не съобщава на никого своя пинкод, да не го записва върху картата , в лаптопа, телефона или на други места, носени или съхранявани заедно с картата.
Когато се теглят
пари от банкомат
не е зле да се предпочитат устройства, монтирани в молове, бензиностанции, магазини и учреждения, където има 24 часов видеоконтрол. Това не изключва необходимостта преди тегленето да огледате машинката. Ако забележите нещо нередно в картовия вход на банкомата или при клавиатурата, подайте сигнал към обслужващата го институция и потърсете друг банкомат. При теглене не забравяйте да закривате клавиатурата, когато въвеждате пинкода. Ако забележите нещо странно по време на самата операция, откажете се от нея, като натиснете клавиша Cancel. Никога и по никакъв повод не казвайте пинкода си на други хора или на лица, които са в близост до банкомата и предлагат някаква помощ.
Плащането през
ПОС терминал
също крие опасности
И при него се налага да закривате клавиатурата с едната си ръка, докато въвеждате пинкода. Още по-важно е да не позволявате на служител в търговски обект или в заведение да носи картата ви на място, което остава скрито за вас. Не пропускайте да сравните сумата на разписката от ПОС терминала със сумата от касовия бон и пазете разписката от него, докато получите извлечение и сравните платените суми.
Как да се пазим при
пазаруване онлайн
Никога не въвеждайте пинкод в сайт за пазаруване. Плащанията в интернет не изискват това. При плащания в интернет вместо това се изисква код за сигурност, чрез който се установяват автентичността и изпълнението на платежна операция. Такивакодове например са код CVV2 - за карта Visa, и код CVC2 - за MasterCard, които са изписани на гърба на картата.
Повечето търговци в интернет и международните картови организации вече осигуряват още едно ниво
за идентификация
чрез допълнителна
секретна парола
за плащания в интернет (например услугите Verified by Visa и MasterCard SecureCode). За целта обаче ще се наложи да се направи регистрация на картата чрез банката издател.
Допълнителната секретна парола за плащания в интернет се предлага от повечето издатели на карти и е безплатна за картодържателите.
Задължително е да съхранявате цялата информация и кореспонденция за плащането до получаване на извлечение от банката ви. Тогава можете да сравните платените суми с отразеното в извлечението.
Допълнителни
съвети за
безопасност
Можете да се абонирате за получаване на SMS известие при извършването на всяка трансакция с карта. Така имате възможност постоянно да контролирате използването на средствата.
Ако някога получите SMS известие за трансакция, която не сте извършили,
незабавно
блокирайте картата
с обаждане на
банката издател
Ако установите, че по сметката има трансакции, които не са извършени от вас, веднага подайте жалба до доставчика на платежни услуги.
В случай че картата бъде открадната или изгубена, незабавно се обадете на издателя, за да бъде блокирана. Никога не съхранявайте карта и пинкода за нея на едно и също място. Най-добре е да запомните кода и да не го записвате никъде.
Достъпът до личните ви документи трябва да е ограничен. Старателно унищожавайте всеки стар документ, на който има ЕГН или друг код.
Никога не се предоставя ЕГН на лица, които се представят за служители на обслужващия доставчик на платежни услуги и искат лични данни. Извън официалните офиси това не се прави. Допълнителни гаранции дава абонирането за услуги, с които се следят дистанционно движенията по сметките си.
Спорите с банката си? Преди да се съдите, опитайте с преговори
Установявате, че неправилно е начислена лихва по депозит или кредит, неясно начислени такси, неоторизирани трансакции с карти, или странни движения по сметките.
Най-напред опитайте да изясните тези обстоятелства с обслужващата банка или с доставчика на платежната услуга. В условията на силна конкуренция помежду си банките са много чувствителни към доверието на клиентите си, поради което се стремят да разгледат и своевременно да разрешат възникналите спорове и случаи на неудовлетвореност.
Ето защо, ако
установите трансакции,
които смятате за
неправомерни,
има съмнение, че не се начислява уговорената лихва по депозит, неоснователно се иска по-висока лихва по кредит или се срещат затруднения при обслужване на кредит, най-напред отидете до съответната банка. Там ще ви предложат да попълните писмо на стандартна бланка, в която се предоставя подробна информация за възникналия проблем, както и подробни идентификационни данни - име, ЕГН, номер на банкова сметка, номер на договора за кредит/депозит и др. Ако е необходимо, към писмото можеда се приложат копия на документи. Уверете се, че писмото е с входящ номер и в какъв срок ще получите отговор.
Ако не получите отговор в законовия срок или той не ви удовлетворява, отнесете спора до помирителна комисия. Извънсъдебните преговори не изключват воденето на съдебно дело.
Разрешаването на спорове извън съда е възложено от закона на
Помирителната комисия
за платежни спорове
към Комисията за защита на потребителите. Платежни услуги са всички услугите, предоставяни от банки, платежни институции и дружества за електронни пари, като теглене, внасяне на пари по сметка, налични парични преводи и операции с платежна карта на банкомат и ПОС терминал.
Какви са предимствата на този подход: то е безплатно, бързо - не повече от 2 месеца след получаване на всички документи, становища и събиране на доказателства. Заявлението може да бъде подадено както на адреса на Комисията, така и по електронна поща или онлайн чрез интернет страницата на Комисията за защита на потребителите. При трансгранични спорове в рамките на ЕС се подава електронен формуляр за жалба.
Комисията изготвя помирително предложение до спорещите страни. В 10-дневен срок след получаването му то трябва да бъде прието или отхвърлено. Ако бъде прието, изпълнението му става задължително за всяка от страните.