Домът му е в Сан Диего, Калифорния, но пребивава в него 4-5 пъти в годината.

Случвало се е да прекарва във въздуха 120 дни в годината, което значи, че е летял всеки трети ден. Специалист е по сливания, придобивания и реструктуриране на компании. Работил е в САЩ, Мексико, Русия, арабските страни, Гърция, Франция.

Българин е, но е напуснал държавата на 18 г. Приземи се в България преди няколко месеца. Росен Христов представлява холандската компания “Дитсман”, която купи 97% от “Енергоремонт холдинг”, и е председател на управителния съвет на дружеството.

Продължава обаче да отговаря за бизнеса на “Дитсман” в Източна Европа и Азия.

Фокусира се поне за две години на Балканите, като ще реструктурира новопридобитата компания и ще я разраства.

Освен основната си работа Росен Христов се занимава и с инвестиции в стартиращи компании като бизнес ангел. Въпреки че е в България само от няколко месеца вече има направена инвестиция в местен стартъп и активно търси други потенциални иновативни компании, нуждаещи се от финансиране и експертиза. Освен работата се занимава

активно с фитнес

по 2 часа на ден

Страстен ветроходец, през топлите месеци прекарва повечето от свободното си време на яхта в морето.

Как успява с всичко това: “Аз съм от малкото хора, на които им е достатъчен 4-5 часа сън, т.е. имам средно около 20 часа на ден за ползотворна дейност, от които 8-9 часа отиват за основната ми работа, 2-3 часа за собствените ми бизнес начинания, 2 часа за фитнес и останалите 6-8 часа отделям за хобита, приятели, почивка и т.н. Когато човек е организиран, има време за всичко”. По време на подписването на сделката за "Енергоремонт Холдинг"

По време на подписването на сделката за "Енергоремонт Холдинг"

Росен Христов е напуснал държавата преди 20 г., в тежките 1998-1999 година. Този период за българската история и родната икономика той определя като “сив”. Христов тръгва от България веднага след като е завършил средното си образование във Варна. Отишъл в Дубай, където носи със себе си само знанията от строителния техникум и овладените чужди езици. В Дубай се озовал по обява от щатска компания - тогава особен плюс е било знаенето на английски и на още един език и затова конкуренцията е била по-слаба.

По-късно започва да работи за “СКС Интернешънъл”, компания, която се занимава със сливане и придобиване, пак от САЩ. Бил е консултант в Дубай, харесали са го и отива в централата в Калифорния. Докато е в тази фирма, завършва международни икономически отношения. Две години след приключване на висшето образование отговаря за всички сделки по придобиване, акцентът бил най-вече в развиващите се пазари - Източна Европа, Мексико, Русия, но е имал и сделки в САЩ.

Казва, че само в един-два случая е бил агресивен в бизнеса. И действал чрез банките- кредиторки на компаниите, които искали да придобият.

Схемата при неговия бизнес е придобиване, 2 години преструктуриране и продажба.

Гордее се с ролята си, която имал при разработката на прототипи, скарали американци и японци. Поточните линии, като на “Сони” например, не могат да се пренастройват за 100 бройки и обикновено се обявява търг. В САЩ компаниите са специализирани - едни разработват пластмасата, други електрониката, трети - механиката, но всяка се явява за целия пакет и наема подизпълнители. Докато японците имали компания, която прави всичко.

Така американците се конкурират с цените и изпадат в тежко положение. След анализи и проучване на пазара Христов ги убедил да създадат една маркетингова фирма и тя да се явява на търговете.

Някои придобити компании оставали в американската група. Например фирма, която

произвеждала

хапчета, премахващи

дъха на алкохол

Станали популярни в Русия, продавали се и в САЩ. Това ги провокирало да купят разработка на КГБ и за други хапчета, които били поръчани за армията.

“За мен интересни са сделките, при които се достига докрай. Когато е приключило преструктурирането и резултатът е като планирания или по-добър. Имаше няколко сделки в Русия, в които инвестицията се връщаше 3-4 пъти. Но други сделки са изисквали по-креативно мислене. Зависи от коя страна се гледа”, казва Христов.

В американската компания е бил 7-8 г., през 2007 г. отива в “Енел”, която при либерализацията в енергетиката е трябвало да освободи място и за други на италианския пазар.

Наложило се бившата държавна компания да продава активи в Италия, а с парите е започнала да придобива фирми извън страната. Поканили го да преструктурира новопридобити компании в Гърция, Франция и Русия.

През 2009 г. мести офиса си в Русия, където “Енел” стъпва сериозно. Там италианците работят с холандската “Дитсман” и през 2014 г. Христов се премества при тях. Поема региона Източна Европа, Азия и Южна Америка - пак развиващи се пазари.

И така стига до България и сделката за “Енергоремонт холдинг” и до временното му завръщане в родината си.

Докато се стигне до придобиването, “Дитсман” 7-8 месеца прави анализ на българската компания за 5 г. назад.

Срещали са се със служебния премиер Огнян Герджиков, както и с вицепремиера Томислав Дончев и министъра на енергетиката Теменужка Петкова. Не за да получат гаранции, а да усетят

отношението към

чужда компания,

която влиза в регулиран сектор. Освен протоколното за Европа “добре дошли сте” обсъждали проекти като АЕЦ “Козлодуй” и “Белене”.

“Дитсман” купува “Енергоремонт” - нещо здраво откъм производство, компания с репутация за качество и в охраната на труда, което е ценност за холандците.

Анализът показал, че ръководството е било концентрирано в един-двама експерти в индустрията, които имат контакти, но трудно могат да овладеят целия процес. Липсвало средното ниво мениджъри, които да управляват. Първата и третата линия функционират добре и по средата – проблем.

“Купихме компанията с ясното съзнание за този недостатък. В “Дитсман” сме добри точно в тази област - имаме собствени разработки, софтуери, знаем всеки работник във всеки момент къде се намира, какво прави, клиентът одобрил ли е. Нашите супервайзери са с таблети и се знае – 4 човека работят на тази площадка от 7 до 12 ч, клиентът го е приел в 13 ч. Там, където имаме дългосрочни договори, достъп до този софтуер има и клиентът. Иначе какво стана – работили сме месец и накрая клиентът казва – това не сте свършили, това беше лошо качество, а то е било преди 20 дни”, обяснява Христов.

Едно от първите неща, които сменя в българскака компания, е

цялата

организационна

структура

В холдинга ще е цялостното управление – финанси, счетоводство, юристи, снабдяване. Там ще е и търговската дирекция, която проучва пазара и предлага в кои търгове да се участва.

В момента “Енергоремонт” участва в 400 търга на година, от които печели 10%.

Инженерната дейност, което е второто ключово направление, също се концентрира, като се обединяват двете фирми “Тотема” и “Техенерго”, наемат се млади специалисти. Добавят се нови специалности и в ядреното направление. “Много клиенти пускат търгове с проектантска насоченост, а “Дитсман” има база данни от цял свят за 40 г. назад - хиляди единици оборудване как работи, статистика, чертежи, онлайн система”, казва Христов.

Подобна промяна, която може да превърне нещо здраво и яко стъпило на местния пазар в компания, която се кани да се разраства и в съседните страни, отнема между 6 и 9 месеца.

От “Дитсман” са видели в държавата ни голям потенциал, което ги е накарало и да купят компанията. “При всички положения ще излизаме и навън, България ще използваме като хъб”, казва Христов.