Почти във всяка контрабандна пратка имало “Карелия”
До 850 000 лв. стигала печалбата от един камион, прекаран нелегално
Преди 1 година е имало прочистване на “дистрибуторите”, за да бъдат
заблудени митниците, че старите играчи са напуснали бизнеса
Заловените във Владая преди дни близо половин милион контрабандни кутии цигари, са част от стари турски и гръцки канали, които сега са обединени в един, използващ общи трасета, разпределители и транспорт. По този канал през България преминавали транзит или оставали за вътрешни продажби основните количества.
Дистрибуцията по мегаканала като правило се
извършвала във
вътрешността на
страната чрез
мобилни екипи от
контрабандисти,
за да се избегне граничният контрол.
Това научи “24 часа” от митничари, участвали в задържането на последната голяма пратка в края на годината. Операцията стартирала след получен сигнал от Турция до ГДБОП.
Стоката е пристигнала във влекач с ремарке, шофиран от турски гражданин. Камионът влязъл у нас през ГКПП Капитан Андреево. Там водачът декларирал, че превозва цимент за българско търговско дружество. Последваща проверка установила, че такава компания няма.
Влекачът бил открит на софийски паркинг, но при огледа се оказал празен. Стоката била транспортирана до склад във Владая, където са открити 598 200 кутии цигари - основно от гръцките марки “Карелия” и “Брокс”.
Митничари твърдят още, че цигари “Карелия” има почти при всяка контрабандна пратка. Причините са две - тя се продавала бързо у нас, а отделно слим цигарите се предпочитали от контрабандастите, защото граничната “такса” била на камион. В него пък 5 кутии “Карелия слим” заемали място, колкото 4 нормални. Представителят на “Карелия” у нас не вдигна мобилния си телефон, потърсен от “24 часа” за коментар.
Митничарите наричат на жаргон канала за леките цигари малкия кръг на контрабандата.
По него вървят и пробни количества по-малко популярни и
по-евтини марки,
с които най-често
се тества ново
трасе или нов
дистрибутор
Малкият кръг за региона стартира от Гърция или Турция и се слива в България, твърдят митнически разузнавачи.
Гръцкият върви най-често по море, а турският - по суша. При обратния път често пъти се сменяло трасето.
Кораби с гръцка стока се претоварвали на лодки или корабчета и цигарите се транспортирали до сушата, където пък се връщали обратно в изходния пункт или поемали към други дестинации.
Турските контрабандни цигари пък пътували обикновено от безмитни магазини по границите, по суша до нашите пристанища, където се товарели на кораби и се връщали обратно или тръгвали към трети държави.
До 850 000 лв.
била средната
печалба
на камион
нелегални цигари. От същия товар държавата губела средно 1,4 млн. лв. от продажната цена плюс несъбрани акциз и ДДС.
За безпрепятствената работа на канала си имало тарифи за отчисления. Част от нелегалните количества са хонорар за транзита, ако са предназначени за други пазари.
Колко са те, зависело от методиката на вноса. Повечето тарифи тръгвали от 1 евро на стек и стигали до 100 000 евро при по-големите пратки.
Според информирани преди една година е имало
чистка на
дистрибутори на нелегални цигари. Целта била да се заблудят службите с това, че от години познати им лица вече не можели да бъдат уличени в съпричастност. Те били заменени с нови лица, с относително чисти досиета. “Стари муцуни” от митническите среди също вече били извън голямата игра.
Източници на “24 часа” твърдят още, че митническото разузнаване много добре взаимодействало със специализирана работна група в ГДБОП, в която имало хора от всички отдели - от наркотрафик, акцизни стоки, данъчни измами, пране на пари.
Тя била създадена преди 4 години като затворена група от предимно млади хора, необвързани с групировки и политици. Занимавала се главно с големите корпоративни играчи в трансевропейския трафик на цигари и наркотици.
Над 1000 мастърбокса контрабандни цигари бяха заловени във Владая при последната акция на митниците, съвместно с ГДБОП.
Това е камионът, с който се били превозвани нелегалните тютюневи изделия.